日本作文の会における「文筆活動法」の到達点と課題  [in Japanese] Achievements and Challenges for <i>Bunpitsu</i>-<i>Katsudoho</i>, or the Textual Expression Method, in the Japanese Writing Association  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究では,教科学習の中で書くことに取り組む教育方法である「文筆活動法」にどのように取り組んできたのかを明らかにしたうえで,そうした取り組みと日本作文の会の活動方針とを比較しながら,「文筆活動法」という用語が十分に定着しなかった背景にどのような課題があったのか検討した。資料として,日本作文の会の機関誌『作文と教育』と明星学園PTA会報『道』を用いた。その結果,活動方針に見られる理念を反映した具体的な「文筆活動法」の実践においては,教科学習の中で書かせることの教育的意義が継続的に明らかにされてきたことが到達点としてあげられる。一方で,教科学習の中で書くことに取り組む「文筆活動法」と「生活綴方」とは異なるものであり,「文筆活動法」はあくまで副次的な取り組みであるという認識を払拭しきれなかったことが課題であった。</p>

<p>In this study, we first examined the manner in which <i>Bunpitsu</i>-<i>Katsudoho</i>, an educational method that encourages writing as part of subject studies, has been practiced in Japanese schools. By comparing the findings with the action policies of the Japanese Writing Association, we examined the underlying challenges and the reasons influencing how "<i>Bunpitsu</i>-<i>Katsudoho</i>" failed to become a household term. For this purpose, we examined <i>Sakubun To Kyoiku</i> (<i>Essay Writing and Education</i>), a journal published by the Japanese Writing Association, and <i>Michi</i> (<i>Passage</i>), a newsletter issued by Myojo Gakuen PTA. Although the results illuminate the success of practices adopted under the action policies and prove the educational significance of writing activities as part of subject studies, they also reveal the challenges arising for <i>Bunpitsu</i>-<i>Katsudoho</i> from a failure to dispel the perception that this practice is, unlike <i>Seikatsu</i>-<i>Tsuzurikata</i> (a Japanese writing project, making children face actual life circumstances and write about them so that they can recognize the real world and fight it), only a secondary effort to be covered in subject studies.</p>

Journal

  • kokugokakyouiku

    kokugokakyouiku 84(0), 22-30, 2018

    Japanese Teaching Society of Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007501310
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00087731
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0287-0479
  • NDL Article ID
    031725518
  • NDL Call No.
    Z7-126
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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