中学生対象の優性形質に関する認識調査と生存に不適な優性形質を題材とした授業実践  [in Japanese] A survey of junior high school students' recognition of dominant traits, and a practice that corrects their misconception  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

<p>中学校理科の教科書には「優性,劣性という語句は優れている,劣っているという意味で使われているのではない」等の注意書きがされている.しかしながら,そのような誤概念を有している生徒の割合に関する定量的な調査や,誤概念の修正を意図した授業実践の報告は日本ではなされていない.そこで,本研究は認識調査と授業実践を行った.中学校理科における遺伝学習を終えた中学3年生対象に認識調査を行ったところ,一部の生徒は「優性の形質は生存において有利である」という誤概念を有していることが明らかとなった.また,キリギリスの体色およびエンドウの草丈の遺伝を題材とした授業を,中学3年生を対象に実施したところ,多くの生徒は「優性の形質は生存において有利である」という誤概念を有していたものの,一部の生徒は授業を通して誤概念を修正できたことが示唆された.</p>

<p>All junior high school science textbooks in Japan include a cautionary statement that dominance and recessiveness in genetics do not equate to superiority and inferiority. However, no surveys have been conducted in Japan with the intent of revealing how many students possess misconceptions on this topic, and accompanied by exercises intended to correct their false perceptions. In this study, we implemented a survey of students' recognition accompanied by exercises concerning dominant traits. The participants were third-year students in two junior high schools. The results showed that some of the surveyed students thought dominant traits were advantageous for survival. We also found our exercises were effective for correcting such misconceptions.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Biological Education

    Japanese Journal of Biological Education 59(3), 150-157, 2018

    The Society of Biological Science Education of Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007501498
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN0012957X
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0287-119X
  • NDL Article ID
    029205335
  • NDL Call No.
    Z18-53
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top