エコロジカルシステムとしての「保育」の評価試論  [in Japanese] Assessing Early Childhood Education and Care as an Ecological System  [in Japanese]

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Abstract

<p>小論では,心理学的観点から保育評価のあり方を検討した。その際,発達理論の構築で重視されてきた「分析単位」の考えを重視し,媒介理論に依拠して2つの分析単位を設定した。1つは,子どもの遊びの展開を捉えるための「遊びの三角形」であり,もう1つは,遊びの展開を支える保育者の援助を捉えるための「導かれた参加」(ロゴフ)である。この2つの分析枠組みを用いて,〈遊び―発達〉および〈保育の過程〉という2つの評価軸から,エコロジーの異なる2つの保育実践を分析した。両実践において,遊びの状況や課題のダイナミックな変化・発展は,「遊びの三角形」の図式である程度可視化できると考えられた。そして,エコロジーや思想的系譜の異なる保育実践であっても,保育の過程における共通性を,「導かれた参加」概念によって抽出できる可能性が示された。</p>

<p>The purpose of this study is to examine the principles for assessment of early childhood education and care from a psychological perspective. Based on Vygotskian approaches, we adopted two concepts, or unit of analysis, namely, "triangle of play" and "guided participation" (by Rogoff) to assess the development of children's play activities and teachers' interventions. Two practical cases with a varying degree of pedagogical and ecological contents were analyzed using these 2 units of analysis. The results revealed the progression/development in play through "triangle of play". And, there is a possibility that both cases share a common childcare process from the perspective of "guided participation".</p>

Journal

  • RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

    RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN 56(1), 21-32, 2018

    JAPAN SOCIETY of RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007502611
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10378027
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9808
  • NDL Article ID
    029218508
  • NDL Call No.
    Z41-42
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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