英文読解方略の被指導経験と方略使用の関係:個人内相関に着目して  [in Japanese] Do Students Use Learning Strategies That Have Been Taught?:An Intra-Individual Analysis  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究では,英語学習方略の中でも英文読解方略に焦点を当て,英文読解方略について指導された経験(被指導経験)と方略使用の関連について,個人内相関に着目して検討した.また,被指導経験と方略使用の関連の個人差を説明する要因として,読解意欲と自己効力感に着目した.中学3年生127名を対象に質問紙調査を行い,マルチレベル分析を行った結果,指導された経験の多い方略ほど,生徒はよく使用する傾向にあることが示された.また,これらの関連には個人差があり,読解意欲の高い生徒ほど,指導された方略を使用する傾向が強いことが示された.ただし,被指導経験の効果は非常に大きいのに対し,読解意欲の効果は小さいものであった.したがって,教育実践においては方略指導を行うことが重要であり,読解意欲を向上させるための取り組みも同時に行うことで,より一層の効果がみられる可能性が示唆された.</p>

<p>This study examines intra-individual relations between students' experiences of reading strategy instruction and their actual strategy use, focusing on English reading strategies. In addition, we examine the moderating effects of reading motivation and self-efficacy. A survey was administered to 127 third-year students at a public secondary school. The results of multi-level analysis indicate that students tend to use strategies in which they were often instructed. The results also show that students' experiences of reading strategy instruction and their actual use of strategies differ between students. Students with higher motivation for reading English have a strong tendency to use the learned strategies. These findings suggest the importance of increasing students' motivation and the need to instruct students explicitly in strategies.</p>

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 42(2), 129-139, 2018

    Japan Society for Educational Technology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007506139
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    029317711
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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