大学生対象の「種族維持」概念の保有状況調査:―高等学校生物および大学での進化に関する講義の履修の影響に注目して―  [in Japanese] Surveying University Students' Recognition of "Preservation of Species and Race"  [in Japanese]

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Abstract

<p>「種族維持」とは生物は種を維持する, あるいは仲間を増やすために繁殖するという概念であるが, 現代の進化生物学では否定されている概念である。しかしながら, 小中高の理科学習を終えた大学生であっても「種族維持」の認識を有している可能性がある。そこで本研究は, 種族維持の認識を問う質問紙を作成し, 5つの大学に通う大学生629名を対象に質問紙調査を行った。その結果, 半数以上の学生が種族維持の認識を有していること, 高等学校生物の履修や大学における進化の講義はその認識に影響していないことが示唆された。また, 高等学校生物や大学における進化の講義を履修した学生の方が, 血縁選択説や利他行動について知っていると回答した割合は高いという結果が得られた。誤概念を変容させるために, これらの用語を扱う高等学校生物や大学の進化の講義の授業方法を改善していく必要がある。 </p>

<p>The "species benefit fallacy" or "group selection fallacy" claims that selection operates at a higher level than the individual, i.e., at the level of the group or species. Accordingly, individuals engaging in reproductive behaviors that preserve their species are selected for. However, current research in evolutionary biology does not support this idea, and instead suggests that individuals behave optimally to transmit their own genes to the next generation. Recent educational research has implied that even university students retain the misconception that organisms reproduce to preserve their own species. Thus, this study used a questionnaire to determine whether students at universities harbor this misunderstanding (five universities, n = 629). Two major findings were made. First, more than half of the students surveyed had the above misconception. Second, neither having taken biology class in high schools nor evolutionary biology class in universities affected the degree of their misconception. A higher number of students who had completed at least one biology course in high school or university claimed to know "kin selection" and "altruistic behavior" well. To correct their misconception, teachers should aim to improve teaching methods in biology classes that address these concepts. </p>

Journal

  • Journal of Research in Science Education

    Journal of Research in Science Education 59(2), 285-291, 2018

    Society of Japan Science Teaching

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007534907
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11406090
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1345-2614
  • NDL Article ID
    029381113
  • NDL Call No.
    Z7-1282
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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