フロー理論に基づく外国語学習:360度ドーム映像を使った第二外国語学習  [in Japanese] Foreign Language Learning Based on Flow Theory:Second Foreign Language Learning Using 360 Degree Dome Image at Dome Theater  [in Japanese]

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Abstract

学習におけるフロー体験は,学習への内的動機づけとなる。フロー理論を外国語学習に取り入れることは提案されて来たが,実際にフロー理論を外国語教材および学習プランに取り入れ,その効果を検証する試みはなされていない。ドームシアターに投影されるドーム映像はフローを引き起こしやすいと考えられることから,実際にフロー効果があるのかを検証するため,ドーム映像を使用した第二外国語の学習プランを作成し,実験授業を行った。撮影された実験授業光景とアンケートから,外国語学習におけるドーム映像の有用性とフロー体験の誘発が検証され,ドーム映像は従来の映画やビデオ以上の効果を持つことがわかった。また,ドーム映像を用いた外国語教材および学習プランは,特に外国語初学者の導入部に用いるのに適していることがわかった。

The flow experience in learning is an internal motivation for study. Although incorporating flow theory into foreign language learning has been proposed, no attempt has been made to actually prepare foreign language teaching materials and learning plans based on flow theory and to verify the effect. The image projected on the dome theater is thought to cause flow easily. In order to verify whether there is a flow effect or not, we created a second foreign language learning plan using dome images and carried out experimental lessons. Video shot of experimental lesson and questionnaires to verify its usefulness and the induction of the flow experience in foreign language learning. Also, the dome image proved to have more effect than conventional movies and videos. Foreign language teaching materials and learning plan using dome image were found to be suitable for introduction department of foreign language scholars in particular who just started their studies.

Journal

  • Japanese Journal of Educational Media Research

    Japanese Journal of Educational Media Research 25(1), 1-18, 2018

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007538834
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    029380915
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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