マンガの読解力と文章の読解力の関係性:小学校第6学年を対象とした調査  [in Japanese] Similarities and Differences between Manga Reading Comprehension and Text-Only Reading Comprehension:A Survey of Elementary-School Sixth Graders  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究は,マンガの読みに固有の読解力や,文章の読みと共通する読解力の内実を明らかにするために,マンガの読解力と文章の読解力の関係性について検討することを目的とした。マンガの読解力および文章の読解力の測定にあたっては,マンガと文章それぞれについて,van Dijk & Kintsch(1983)の文章理解モデルにおける3つのレベルの表象(表層レベル・テキストベース・状況モデル)を反映する設問からなる理解度テストを実施し,得点間の媒介分析ならびに相関分析を行った。その結果,マンガと文章の表層レベルに関する問題の得点はテキストベースに関する問題の得点を媒介して,状況モデルに関する問題の得点に影響していることが示され,マンガの読解においてもvan Dijk & Kintsch(1983)の文章理解モデルが適用できることが示唆された。また,マンガと文章の読解力の関連性に関して,表層レベルの理解では異なる認知能力が寄与している一方,テキストベースや状況モデルの読解では共通する認知能力が寄与していることが示唆された。本研究で得られた知見を踏まえ,マンガの読解と文章の読解の共通点や相違点について議論した。

This study aimed to clarify how elementary-school readers comprehend manga stories. According to van Dijk & Kintsch's (1983) model of reading comprehension, people can construct three distinct levels of text representation: the surface form, the propositional textbase, and the situation model. Based on this model, we investigated whether this tri-partite distinction might be applicable to the comprehension of manga stories. Sixty-three children (11- to 12-year-old sixth graders) read a manga story and a text-only story and completed comprehension tests for both. The results demonstrate that, for both manga and text-only readings, surface form test performance affects situation-model construction and these effects are serially mediated by performance for textbase representation, indicating that van Dijk and Kintsch's model is applicable to the comprehension of manga, in addition to text-only readings. A correlational analysis and Bayes factor tests showed significant associations between manga and text-only reading for textbase and situation-model levels of memory performance, whereas there was no association with memory performance at the surface-form level. Based on these insights, similarities and differences of comprehension ability between manga reading and text-only reading are discussed.

Journal

  • Japanese Journal of Educational Media Research

    Japanese Journal of Educational Media Research 25(1), 19-35, 2018

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007538840
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    029380933
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top