コミュニケーションロボットを活用した教育方法の体系的整理と学習効果の検討:-Giver型とReceiver型の比較を通して-  [in Japanese] Systematic Organization of Educational Methods Using Communication Robots  [in Japanese]

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Abstract

<p> 人工知能の技術の発展により会話などを通して人間とコミュニケーションが取れるコミュニケーションロボット(CR)の活用が多く行われている。その活用の分野は幅広く,ショッピングモールでの案内や受付,介護やセラピー用など多くの場で活躍している。そのCRを教育においても活用できるのではないかとして,様々な取り組みがなされており,先行研究を調査したところ,Giver型とReceiver型の2つの活用方法があることが分かった。報告されている活用方法を収集し,その2つに分類・整理を行ったが,その学習効果の違いについて比較した研究は見られなかった。そこで,2つの活用方法における事例をもとに同じ内容の授業を2つのタイプでそれぞれ実践し,教育効果の比較を行った。その結果,Receiver型の方が関心や活動意欲が高まるという効果が表れた。</p>

<p> Robots that can communicate with humans via conversation are widely used today in many places,for example,at shopping malls to provide assistance and for reception. They are also used in the healthcare industry and therapy settings to offer various treatments. We examined the ways in which communication robots are being used for educational purposes,by examining a range of cases. We found that there are two models of communication robots adopted in education: the giver type and the receiver type. Our report classified the cases into these two types. There was no research that compared differences in the learning effects of these two models. We offered lessons comprising the same content,by applying both the models,and compared their educational effects. Our results revealed that engagement with the receiver type of communication robots increased motivation.</p>

Journal

  • Computer & Education

    Computer & Education 44(0), 79-84, 2018

    CIEC

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