知的障害のある自閉スペクトラム症児における自己動作の報告の促進:質問応答が報告の正確性に及ぼす影響  [in Japanese] Promotion of reporting one's own actions among children with autism spectrum disorder and intellectual disability:Effects of question-answering for accurate reporting  [in Japanese]

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出来事の証言や供述を求められることは、どのような子どもにおいても可能性はある。しかし、 障害のある子どもの証言研究は進んでいない。そこで本研究は、3 名の知的障害のある自閉スペク トラム症児に対して、自己動作の報告を求め、正確な報告の促進に質問者と質問応答を繰り返すこ とが影響を及ぼすか検討することを目的とした。本研究は一事例実験デザインで行われた。1 時間 の教育相談中に従事した 8 種類の活動 ( 各 4 種類の勉強および遊び ) に関して終了後に質問者が「何の 勉強 ( 遊び ) をしたの?」と尋ね、それに対して行われた報告の正確性、話題 ( 活動名 ) 数、文節数を それぞれ従属変数とした。介入として、各活動従事直後に聞き手が同様の質問を行い、参加児に活 動名を繰り返し言語化させた。介入の結果、従事した活動について正確に報告できるようになり、 報告可能な話題数も増加した。また介入手続きを撤去しても、3 名中 2 名の参加児において、正確 な報告が維持する様子が観察された。本研究より、知的障害のある自閉スペクトラム症児における 正確な報告成立の可能性と供述を求める際の課題が示唆された。

Children sometimes have the opportunity to give testimonies or statements of their own actions. However, research on testimonies by children with disabilities has not been comprehensive. This study aimed to investi- gate the effects of a question-answering session to promote accurate reporting of one's own actions among children with autism spectrum disorder and an intellectual disability, using a single case design. In the ses- sion, participants were asked to report what they studied or played in one session. The dependent variables were accuracy of reporting, number of topics, and number of words; the independent variable was the ques- tion, "What did you study (or play)?" asked by the listener. The listener repeatedly asked the participants for the correct name of the action just after they had studied or played. After this intervention, they could report the name correctly and two of them were consistent in their reporting. Furthermore, this study suggested the possibility of establishing accurate reporting and stated the limitations in obtaining statements from children with autism spectrum disorder and intellectual disability.

Journal

  • Japanese Journal of Law and Psychology

    Japanese Journal of Law and Psychology 17(1), 32-46, 2017

    The Japanese Society for Law and Psychology

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