制御焦点がパフォーマンスに及ぼす影響:―学習性無力感パラダイムを用いた実験的検討―  [in Japanese] Regulatory Focus and Task Performance::Learned Helplessness Paradigm  [in Japanese]

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Abstract

<p> 本研究の目的は,学習性無力感パラダイムを用いて,実験参加者にストレスフルな失敗経験を与えた後の,制御焦点と課題パフォーマンスの関連を検討することであった。促進焦点と防止焦点で基本的な認知能力のパフォーマンスには差はないが,学習性無力感を経験した後の課題においては,促進焦点のパフォーマンスが優位になるという仮説を立てて検証を行った。実験参加者は大学生57名であった。本研究の結果より,学習性無力感を経験した後の課題においては,促進焦点条件のほうが防止焦点条件よりも,パフォーマンスが高いことが示され,仮説が支持された。また,解決可能な課題と解決不可能な課題が混在している課題においては,防止焦点のほうが促進焦点よりも,パフォーマンスが高い傾向にあることが明らかとなった。本研究より,文脈によって促進焦点と防止焦点のどちらのパフォーマンスが優位となるのかが異なることが示された。促進焦点は,挫折や失敗から回復する"レジリエンス"が優れており,一方で,防止焦点は,解決不可能な課題が混在した文脈での課題パフォーマンスが優れていることが示唆された。</p>

<p>  The relationship between regulatory focus and task performance after people experience a stressful failure was investigated, based on the learned helplessness paradigm. The research examined the hypothesis that whereas there would be no difference in basic cognitive abilities for promotion focus and prevention focus before experiencing an event inducing learned helplessness, promotion focus would lead to better task performance than prevention focus after such an event. The participants (university students, <i>N</i>=57) were induced to have a promotion- or prevention-focused orientation. The results supported the hypothesis. The results also suggested that for mixed solvable and unsolvable tasks, the students with a prevention focus performed better than in those with a promotion focus. The results further suggested that the performance advantages of promotion and prevention focus differed, according to the context. A promotion focus was associated with resilience for recovering from setbacks and failures, whereas a prevention focus was suitable for performing mixed tasks.</p>

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 66(4), 287-299, 2018

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007552976
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    029396604
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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