シェア型自動運転車による自動車利用変化―空走時間発生による環境負荷への影響―  [in Japanese] CHANGE OF VEHICLE UTILIZATION BY SHARED MOBILITY WITH AUTOMATED DRIVING—ENVIRONMENTAL FOOTPRINT EFFECTS OF VACANT TRIP TIME—  [in Japanese]

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Abstract

本研究では自動車の自動運転(adus),およびシェア交通という2つの要素に着目し,それらの要素が融合した新交通サービス:Shared-adusの運行を想定する.この交通サービスでは車両が乗客を乗せずに走行する「空走時間」が発生し,環境負荷を増大させる可能性がある.そこで,空走時間を含めた車両の走行時間について,運行方式およびサービスレベルの設定による走行時間の変動を推計するとともに,都市構造と環境負荷の関係について検証を行った.主な結果は以下の通りである.1) Shared-adusの運行によって車両によるCO<sub>2</sub>排出量は現状の1.6~1.7倍程度に増加し,2) その内の約1/4は空走によって発生する.3) サービスレベルを高めるほど,車両によるCO<sub>2</sub>排出量は増加する.4) 人口密度が比較的低い地域において空走によるCO<sub>2</sub>排出量の割合が高くなる傾向が見られる.

This study specifically examines the operation of “Shared-adus”, shared mobility with automated driving vehicles. Shared-adus vehicles use vacant trips to go to passengers, which might increase their environmental footprint. We analyze lengths of vacant trip time using a variety of operations and service levels. Additionally, we ascertain the relationship between the environmental footprint and area characteristics. Main results are presented below. 1) The total emission of CO<sub>2</sub> by Shared-adus increases 1.8 times as long as business as usual. 2) CO<sub>2</sub> emission occurred by vacant travel accounts for about 25% of the total of CO<sub>2</sub> emission. 3) A higher level of service of Shared-adus operation increases the total of CO<sub>2</sub> emission. 4) The environmental footprint of Shared-adus tends to increase in low-density areas.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management) 74(5), I_889-I_896, 2018

    Japan Society of Civil Engineers

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007555418
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12557874
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    2185-6540
  • Data Source
    IR  J-STAGE 
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