都市計画マスタープランにみる市町村間交通軸の整合性-交通インフラの整備状況に着目して-  [in Japanese] CONSISTENCY OF TRANSPORTATION AXIS AMONG MUNICIPALITIES IN A MUNICIPAL MASTER PLAN—EMPHASIS ON TRANSPORTATION INFRASTRUCTURE—  [in Japanese]

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Abstract

日本は人口減少・高齢化が進んでおり,地方都市では生活サービス水準の確保のための市町村間ネットワークの構築が望まれている.その構築のためには市町村間で計画が整合していることが重要である.そこで本研究は市町村都市計画マスタープランにおける交通軸がどのような市町村間で整合していないのか,市町村間の関係や交通インフラ等に着目して把握することを目的とする.栃木県を対象に分析した結果,1) 鉄道を市町村間の交通軸として位置付けていない市町村が3割存在すること,2) 市町村間で位置付けが整合していない交通軸は3分の2程度存在すること,3) 計画が整合していない拠点間ほど公共交通が存在しない傾向にあること,4) 2桁及び3桁県道,市道,計画中の道路等において計画が整合していない傾向にあること,がわかった.

In Japan, local cities are adversely affected by rapid depopulation and aging. Therefore, it is desired to improve networks among municipalities to secure life service levels. A plan must be consistent among municipalities to achieve improvement. Therefore, this study was conducted to ascertain what municipal transportation axes are not consistent in a municipal master plan. To achieve that purpose, power relations between municipalities and traffic infrastructure must be addressed. Results show that 1) 30% of municipalities do not use a railway as a transportation axis among municipalities, 2) about two-thirds of transportation axes have positioning that is not consistent among municipalities, 3) tendencies show a shortage of public transportation among core areas where plans are not consistent, and 4) a tendency exists by which the plans are not consistent on two-digit and three-digit prefectural roads and city roads and under planning road.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management) 74(5), I_879-I_887, 2018

    Japan Society of Civil Engineers

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