固有ベクトル中心性の概念を拡張したネットワーク上の拠点ノード抽出および領域分割手法の提案  [in Japanese] STUDY ON A CHOICE OF HUB NODES IN A ROAD NETWORK AND ITS PARTITIONING BASED ON THE EXTENDED CONCEPT OF EIGENVECTOR CENTRALITY  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

Abstract

道路ネットワークを分析あるいは集約する方法の一つとして,ネットワークの幾何的な情報に基いて対象地域を複数のサブエリアに分割する以下の手法を提案する.ネットワークの隣接行列と固有ベクトル中心性の概念を利用し,中心性の最も高いノードを拠点ノードとして抽出する.この方法を拡張し,既出の拠点ノードからの距離による重みを考慮した修正隣接行列に対し,固有ベクトル中心性を逐次的に適用して複数の拠点ノードを抽出する.その上で,複数の拠点ノードからの最短距離に基づいて複数のサブエリアに分割する.実ネットワークに対する提案手法の適用性を調査するため,北陸及び周辺地域の緊急輸送道路ネットワークを対象にした試算の結果,提案手法は拠点ノードの偏在を回避しつつ対象領域をサブエリアに分割できることを確認した.

This article deals with a partitioning method of a road network based on the topological and geometrical information. Firstly, the authors extend the concept of the eigenvector centrality of an adjacency matrix by introducing a weight matrix based on the distance of specific nodes to modify the adjacency matrix. Secondly, based on the eigenvector centrality of these modified adjacency matrices, local centrality nodes are selected to represent sub-areas of the network area. Then, by Dijkstra's algorithm, the area are divided by the least distance from these local centrality nodes. According to numerical examples using real road networks of Shiga prefecture or of Hokuriku region, the proposed method can divide a road network into multiple sub-areas without large deviation.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management) 74(5), I_747-I_760, 2018

    Japan Society of Civil Engineers

Codes

Page Top