高等教育におけるアクティブラーニング実践研究の展望  [in Japanese] Prospect of Practical Research on Active Learning in Higher Education  [in Japanese]

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Abstract

<p>高等教育を取り巻く状況が変化するに従って,アクティブラーニングという概念が注目されるようになった.アクティブラーニングとは非常に広範な活動を含む概念であり,それ故にその実践においては,目的が曖昧になることや,評価が難しくなるなどの課題がある.本稿では,日本教育工学会に採録された教育実践研究論文の中から,高等教育におけるアクティブラーニング実践研究を対象として,その特徴を「育成したい能力・知識」,「授業デザイン」,「評価」のそれぞれと三者のつながりという観点から検討する.そしてこれらの検討から浮かび上がる,今後の高等教育におけるアクティブラーニング実践研究に対する展望を述べる.</p>

<p>As the situation surrounding higher education changes, the concept of active learning is drawing a lot of attention. Active learning is a concept that involves a very wide range of educational activities, so there are practical issues such as ambiguity in purpose and difficulty in evaluation. In this paper, we investigate practical research on active learning in higher education from among Papers on Educational Practice Research included in JSET. Further, we examine these papers from ability and knowledge sought to be fostered in research, instructional design, evaluation, and connection of these three elements. Finally, we present the prospects for future practical research on active learning in higher education which emerged through this study.</p>

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 42(3), 201-210, 2019

    Japan Society for Educational Technology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007601099
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    029511455
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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