生理用品の受容によるケガレ観の変容:パプアニューギニア・アベラム社会における月経処置法の変遷から  [in Japanese] How the Introduction of Menstrual Equipment Has Transformed Views of Bodily "Pollution":Changes in Menstruation Practices among the Abelam People of Papua New Guinea  [in Japanese]

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Abstract

<p>本稿は、モノの受容を要因とするケガレ観の変容を、女性の月経経験に対する意識とその世代間の違いに着目して明らかにすることを目的とする。パプアニューギニア、アベラム社会における月経処置の道具の変遷にしたがって、月経期間の女性たちがどのような身体感覚を経験し、月経期間をどのように過ごしているのかについて民族誌的な資料を提示する。その上で、月経を処置する道具を身体と外部の社会的環境を媒介するものとみなし、そこにどのような意識が生じるのかを考察する。これまで、パプアニューギニアにおいて象徴的に解釈されてきた月経のケガレ観を、女性たちの月経経験とケガレに対する意識との関連という日常生活のレベルから捉え直す。</p><p>本稿では、月経処置の道具の変遷にしたがい、女性たちを四世代に分類した。第一世代は、月経小屋とその背後の森、谷部の泉という場で月経期間を過ごした世代である。第二世代の女性たちは、布に座るという月経処置を経験した。この世代は、月経小屋が土間式から高床式に変化し、さらには月経小屋が作られなくなるという変化も経験している。第三世代は、下着に布を挟むという月経処置をした女性たちである。第四世代は、ナプキンを使用した女性たちである。各世代の女性たちの月経経験とケガレに対する意識との関係の分析を行い、第一世代の女性たちは、男性の生産の場から排除される自分の身体にマイナスの価値づけだけをしていたのではなく、むしろ男性の生産の場に入らないことによって、男性の生産に協力するという意識をもっていたことを明らかにする。第二世代、第三世代を経て、第四世代の女性たちは、月経のケガレに対する意識を維持しながらも、月経期間の禁忌をやり過ごすことができるようになったことを論じる。</p>

<p>In this paper, the author explores how views of pollution are transformed by the introduction of equipment from outside, focusing on women's attitudes toward menstruation and the intergenerational differences in those attitudes. It presents ethnographical data highlighting how successive developments in the menstrual equipment of the Abelam people in Papua New Guinea (PNG) have impacted the ways in which menstruating women experience body sensations and spend time during their periods. In this analysis, the author identifies menstrual equipment as a "buffer" between a woman's body and the external social environment, and explores how the boundary between those two domains has changed, and how it has impacted attitudes.</p><p>The traditional Abelam practice during menstruation involved secluding the woman in an earthen menstrual hut, where she would sit on the spathe (the large, leaflike bract enclosing a flower cluster) of a palmae plant wearing nothing on her lower body. After the influx of cloth from the time of colonization onward, cloth started to be used for the menstrual hygiene practice. Eventually, there was an influx of underwear, leading to the menstrual practice of inserting cloth into the underwear. Nowadays, sanitary napkins, or pads, are increasingly used for that purpose. This analysis explores the impact of each successive development.</p><p>While in the menstrual huts, menstruating women used to not only be confined there, but also had their own exclusive spaces in the surrounding forests and gullies. Though the women would sit directly on palmae spathes, naked below the waist, they experienced little discomfort and shame compared to later generations. For such women, the key menstrual "equipment" was not so much the spathes themselves as it was the space in the earthen menstrual hut, forest, or gully. Entering the menstrual huts meant that their menstruation would be known to other members of the community. Seen as threats to crop cultivation, menstruating women were excluded from farming and cooking.</p><p>(View PDF for the rest of the abstract.)</p>

Journal

  • Japanese Journal of Cultural Anthropology

    Japanese Journal of Cultural Anthropology 83(1), 025-045, 2018

    Japanese Society of Cultural Anthropology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007603674
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11958949
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1349-0648
  • NDL Article ID
    029152877
  • NDL Call No.
    Z8-240
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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