日本社会における教育政策への人々の選好に関する研究:―公的支出の水準/配分の区別に焦点を当てて― Empirical Evidence on Educational Policy Preferences in Japan::Focusing on the Size and Distribution of Public Spending

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抄録

<p> 本論文では,日本の教育政策に対する人々の選好に関して,公的支出の水準と支出の配分を,それぞれ区別して分析する。これによって,日本の公教育におけるマクロな特徴を支えている,ミクロな意識構造を明らかにする。<br> 2011年に東京都内で行われた質問紙調査をデータとして,(1)税金を増やしてでも教育への公的支出を拡大すべきか,(2)異なる教育段階間ではどこに資源を配分すべきか,(3)同一教育段階内では,エリート的・非エリート的学校のどちらに資源を配分すべきか,という3つの次元を従属変数とする。独立変数としては,人々の持つ利害と,平等性規範が影響するという仮説を立てる。具体的には,性別,年齢,学歴,世帯年収,政党支持,高校生以下の子どもの有無,就業の有無を用いる。<br> 第一に,公的支出の水準に関しては,学歴や世帯収入による選好の違いは見られず,政党支持と高校以下の子どもの有無が影響している。第二に,異なる教育段階間における支出では,高学歴者は低次の教育段階への配分を望み,また左派的な人々は高次の教育段階への配分を望む傾向にある。第三に,同一教育段階内における支出では,高学歴者や富裕な人々はエリート的な教育機関への配分を,また左派的な人々は非エリート的な教育機関への配分を,それぞれ支持している。これらの理論的な示唆として,高等教育への公的支出に伴う逆進性と,意識の次元に見られる社会的な閉鎖性について考察する。</p>

<p>The purpose of this paper is to investigate Japanese people's educational policy preferences. In particular, we focus on the distinction between the size and the distribution of public spending. Although both the size and the distribution of resources affect educational inequality, the previous literature has not examined the relationship between the two. We establish a micro-level explanation based on public opinion and hypothesize that interest in policy outcomes and norms of equality determine preferences in educational policy.<br><br>The data consist of 1,220 individuals aged between 20 and 79 in the Tokyo metropolitan area. The dependent variables are ( 1 ) people's willingness to pay tax to promote public education, ( 2 ) people's priorities when allocating resources among different levels of education, and ( 3 ) the relative desirability of financing between elite and non-elite institutions. The independent variables include sex, age, educational background, household income, party identification, employment, and having a child under 18.<br><br>First, while educational background and household income do not help to explain support for the taxation of public spending, people having a child under 18 and leftist ideas are likely to tolerate tax increases to expand public education.<b> </b>Second, highly-educated people want resources to be allocated to lower-level education. On the other hand, left-wing people advocate the distribution of resources to higher-level education. Third, individuals with university degrees tend to support the concentration of public spending on elite institutions. In contrast, individuals identifying with the left are likely to favor non-elite institutions. We also discuss the theoretical implications regarding regressive taxation on higher education and social closure among socio-economically advantaged people.</p>

収録刊行物

  • 教育社会学研究

    教育社会学研究 100(0), 225-244, 2017

    日本教育社会学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130007609217
  • NII書誌ID(NCID)
    AN0005780X
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0387-3145
  • NDL 記事登録ID
    028463530
  • NDL 請求記号
    Z7-188
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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