先天盲ろうの子どもとかかわり手とのコミュニケーションに関する研究動向  [in Japanese] Communication Between Children With Congenital Deafblindness and Their Partners: A Review  [in Japanese]

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Abstract

本稿では、先天盲ろうの子どもを対象に行われた実践研究のなかから、特にかれらとかかわり手とのコミュニケーションの成立・展開に関する研究に絞って動向を概観した。はじめに、先天盲ろうの概念やかれらの抱える困難について述べたうえで、先天盲ろうの子どものコミュニケーションを捉える視点としての「共同性」と「相互性」に関する研究について整理した。そして、コミュニケーションシステムの開発と導入のあり方について、おもに触覚による手がかりやサインに焦点を当て、実際のかかわり合いの具体例を紹介するとともに、そこでの課題について述べた。次に、体系的なコミュニケーション手段(指文字や手話など)を獲得した子どもとかかわり手との「対話」に関する実践研究を概観し、コミュニケーションにおける宣言的・叙述的な機能に着目するかかわり合いの重要性について述べた。最後にこうした観点と深く結びつく「共創コミュニケーション研究」の取り組みとその展望について述べた。

The present article reviews practical studies done with children with congenital deafblindness, focusing on studies relating to the establishment and development of communication between the children and their partners, and provides an overview of trends in this area. (a) The concept of congenital deafblindness and difficulties that individuals who are congenitally deafblind have are described. (b) Studies on “sharing” and “mutuality” as perspectives for grasping the communication of children who are congenitally deafblind are summarized. (c) Ways of developing and introducing communication systems are reviewed, with a focus on clues and signs relating to the tactile sense, including descriptions of specific examples of actual interactions and the challenges faced in those interactions. (d) Practical studies on “narratives” that were conducted with children who had acquired systematic communication methods such as fingerspelling and sign language are reviewed, and the importance of interactions focusing on declarative functions in communication is described. (e) Approaches and prospects for “co-creating communication” are discussed.

Journal

  • The Japanese Journal of Special Education

    The Japanese Journal of Special Education 55(3), 171-181, 2017

    The Japanese Association of Special Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007617851
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00172513
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-3374
  • NDL Article ID
    028815052
  • NDL Call No.
    Z7-314
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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