創造性が社会と出会う美術教育のためのカリキュラムの構築と学習効果の研究 Research on Developing a Construction for "Art Education Nurturing Creativity through Encounters with Society" and Study Its Learning Effect

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著者

抄録

<p>本研究は,児童・生徒が,自己の創造性を育むことを通して,未来を考え,地域社会で新たな価値や課題を発見し,それらの達成,克服のために,主体的な学習への姿勢を培うための小学校から高等学校までの長期的な美術教育カリキュラムの構築を目指している。構築にあたり,カリキュラムで育みたい四つの視点(自己の高まり,共感性,深く見ること,社会参画意識)を構造化した「創造性が社会と出会う美術教育Art Education Nurturing Creativity through Encounters with Society: ANCS」モデルの作成を試みた。モデルにおける題材の配置,育みたい力,日常生活での汎用性等の検討を,先行研究,並びに中学生への長期的な調査から行った。その結果,表現主題への意識を社会参画へと広げ,再び自己内面へ収束させる題材を繰り返すことが,四つの視点への中学生の意識と相関することが分かった。</p>

<p>The aim of this research is to develop a long-term art education curriculum, covering all grades from elementary school to high school, in order to cultivate a stance toward independent learning whereby school children and young students nurture their own creativity, and through that process consider the future, discover new values and issues in their local society, and then take steps toward achievement or solutions. In the development process, we attempted to create a model for "Art Education Nurturing Creativity through Encounters with Society" (ANCS). As a result, it was found that broadening of awareness of subjects of expression to social participation, and repeating once again themes that bring convergence onto one's own inner life is correlated with awareness by junior high school students of the four perspectives.</p>

収録刊行物

  • 美術教育学研究

    美術教育学研究 50(1), 153-160, 2018

    大学美術教育学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130007621050
  • NII書誌ID(NCID)
    AA12831535
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    2433-2038
  • NDL 記事登録ID
    029701860
  • NDL 請求記号
    Z7-1788
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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