米国のメディアアートカリキュラムに学ぶ映像メディア領域の方向性:―プレザント・ヴァレイ高校の実践より―  [in Japanese] A Vision for the Direction of Image Media in Japanese Art Education through the Study of American Media Arts Curriculum:—From the Practice of Pleasant Valley High School  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

    • 佐原 理 Sahara Osamu
    • 徳島大学大学院総合科学研究部 Tokushima University Graduate School of Integrated Arts and Sciences

Abstract

<p>米国のナショナル・スタンダードでは2014年にNCCASによって芸術科のカリキュラムが改訂されメディアアート領域が導入された。新ナショナル・スタンダードは現在各州のスタンダードへと伝播する過渡期にあると思慮される。参考にした公立高等学校教育現場では授業運営の課題は設備投資のための予算確保であるとされた。そのためにCTEなどの職業技術教育カリキュラムに基づく州の助成金を活用しており,メディアアートは職業教育としての色合いを強めている。また,そうした職業技術教育においても単純な専門技術教育に陥ることなく,P21が求めるような汎用的スキルの育成が重要視され,キャリアの形成とともに大学などの高等教育機関への進学も前提にしている点は特徴的である。実社会に即した教育実践により,映像が果たしうる役割について普く理解を深め,映像の社会性にそって授業展開をおこなっている点は我が国の美術教育にとっても参考にできる。</p>

<p>NCCAS updated the U.S National Standards and added Media Arts as part of the arts field in 2014. There is still a process of transition happening in applying this new national standard to local state standards in 2017. In this study, the author chose one reference high school to observe directly how media art classes are taught in an actual school. At the reference high school, the instructor pointed out that grant procurement and management to maintain media art classes is the most important and difficult issue he is facing. Local schools, including the reference school, are using grants such as CTE (Career Technical Education) to fund media art classes, so in that way media arts education is now leaning in to career and technical skill education. By definition, CTE is not just special skill education, but is considered as part of career education. It makes a point of connection to higher education through multiple skill development including those identified as 21<sup>st</sup> century skills. From this observation experience, it is clear that the instructor considered social matters carefully in image media, and used that basis to cultivate technical skills and general skills in students. This core value setting can be a very important inspiration for our image media studies in Japanese art education.</p>

Journal

  • Studies in Art Education

    Studies in Art Education 50(1), 201-208, 2018

    University Art Education Society of Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007621066
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12831535
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    2433-2038
  • NDL Article ID
    029701998
  • NDL Call No.
    Z7-1788
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top