20世紀初頭のドイツにおける日本の学校唱歌:―R. ランゲとG. カペレンによる伊澤修二編『小学唱歌』第一巻の翻訳・編曲に焦点を当てて―  [in Japanese] Japanese Songs for Schoolchildren in Early 20<sup>th</sup>- Century Germany ::Focusing on R. Lange's Translation and G. Capellen's Arrangement for Isawa Shuji's <i>Shogaku Shoka</i> Vol. 1.  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

<p> 明治期の西洋音楽受容については多くの研究が行われてきたが, 明治期に日本の学校唱歌が西洋に伝えられ, 和声付けされていたことについてはまだあまり研究されていない。本論文は伊澤修二の『小学唱歌』第一巻 (1892) が日本学者ルドルフ・ランゲと音楽家ゲオルク・カペレンによってどのように翻訳・編曲されていたのかを明らかにすることを目的としている。伊澤修二の『小学唱歌』第一巻は, 教育勅語の内容をわかりやすく歌で教えることを目的としていた。ランゲの研究論文「日本の小学唱歌」 (1900) の考察から, ランゲは伊澤修二の『小学唱歌』第一巻を深い理解に基づき翻訳していることが明らかとなった。またカペレンの編曲『小学唱歌 伊澤修二の日本の旋律』 (1903) の分析により, カペレンが日本の唱歌の旋律に複数の和音や, 複数の調性の可能性を見出し, 独自の和声付けを試みていることが明らかとなった。</p>

<p>  Although there are a lot of researches about an acceptance of Western music in Meiji era, there are little research about an introduction of Japanese school songs to Europe and a harmonic addition to those songs in the same period. In this study, I would like to clarify how Isawa Shuji's <i>Shogaku Shoka</i> Vol. 1 was translated by Rudolf Lange, a Japanologist, and arranged by Georg Capellen, a musician. Isawa's <i>Shogaku Shoka</i> Vol. 1 aimed to make clear understanding of the Imperial Rescript on Education by singing. From my research on Lange's paper "Japanese school song" (1900), it was found that Lange translates Isawa Shuji's <i>Shogaku Shoka</i> Vol. 1 with a profound learning. Moreover, from my analysis of Capellen's arrangement <i>Shogaku Shoka - Isawa Shuji's Japanese melodies</i> (1903), it was found that Capellen discovers several chords or several tonalities in Japanese school song's melodies and tries to harmonize those melodies in his original way.</p>

Journal

  • JAPANESE JOURNAL OF MUSIC EDUCATION RESEARCH

    JAPANESE JOURNAL OF MUSIC EDUCATION RESEARCH 47(2), 37-48, 2018

    Japan Music Education Society

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007621209
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00034473
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0289-6907
  • NDL Article ID
    028956775
  • NDL Call No.
    Z7-716
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top