オーストリア・ハルシュタットにおける世界遺産登録地の商品化:—ヨーロッパの世界文化遺産登録地におけるオーバーツーリズムの分析—  [in Japanese] Commodification of the World Heritage Site in Hallstatt, Austria:An Analysis of Overtourism in World Cultural Heritage Sites in Europe  [in Japanese]

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Abstract

現在,ヨーロッパに集中する世界遺産登録地では,グローバル化による国際ツーリズムの進展とともに訪問者数が急激に増加している。その結果,オーバーツーリズム,すなわち訪問者の飽和・過剰やそれに伴う諸問題の顕在化がみられる。本研究は,オーストリアのハルシュタットにおけるオーバーツーリズムの実態を解明し,それに伴う諸問題を場所の商品化と関係づけて整理することを試みる。ハルシュタットは,「ハルシュタット文化」や塩鉱山に基づく歴史性,密集木造家屋が湖と周囲の山々と調和した景観に基づいてツーリズムの目的地として成長してきた。世界遺産登録(1997年)後の10年以上の間は訪問者数に増加はみられなかったが,2014年頃から日帰りの訪問者数が急激に増加している。増加に大きく寄与したのは周遊ツアーの中国人で,彼らは中央ヨーロッパに存在する複数の世界遺産登録地を団体バスで訪問する。しかし,近年,騒音,私有地への不法侵入,ドローン飛行などが問題視されている。ゲマインデ(自治体)は,訪問者に地元の人々の静かな生活を尊重するよう求めた掲示設置等によってオーバーツーリズムの解決を目指している。

In Europe, there are many world heritage sites where commodification of the site is causing overtourism through increasing numbers of visitors, an outgrowth of the globalization of international tourism in the recent decade. This study examines commodification of world heritage sites through an analysis of overtourism in Hallstatt in the Austrian Alps. UNESCO designated the "Hallstatt-Dachstein/Salzkammergut Cultural Landscape" as a World Heritage Site (cultural) in 1997. The town of Hallstatt plays a central role in tourism due to its famous history, such as the Hallstatt culture in prehistoric times with its salt mining, as well as its picturesque landscape with tiny wooden houses, lake, and surrounding mountains. While there was no increase in visitor numbers for over ten years after being registered in 1997, the number of one-day visitors began increasing rapidly in the small village around 2014. Visitors are predominantly Chinese, who come by coach operated by an eastern European bus firm as part of a circuit package tour sold in China, and visit various World Heritage Sites in Central Europe. In recent years, overtourism has developed, causing significant problems: noisy chatting, trespassing on private property, operating drones, etc. The Commune has tried to mitigate overtourism by installing signs that ask visitors to respect the quiet lives of the local people, and to understand that Hallstatt is no museum. A group of local people recently tried to solve overtourism by reducing the number of coaches in town through a dramatic increase in parking fees and the creation of a new parking system.

Journal

  • Geospace space

    Geospace space 11(3), 47-65, 2018

    Japan Association on Geographical Space

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007622767
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1882-9872
  • Data Source
    J-STAGE 
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