ラジオ局による高校生を対象としたメディア・リテラシー育成プログラムの再検討と評価  [in Japanese] Reconsidering and evaluation of media literacy training program for high school students by radio stations  [in Japanese]

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Abstract

後藤ら(2016)は,ラジオ局が主催する高校生のメディア・リテラシーの育成プログラムを開発して実施し,高校生のメディア・リテラシーの育成に有効であることを確認した。しかしながら,このプログラムは長期間にわたる多種多様な活動が含まれていることから,多くの時間的,人的資源を要するという課題があった。これはラジオ局の負担が大きいことを意味し,他のラジオ局による実施可能性の障壁となり得る。そこで,本研究では,後藤ら(2016)のプログラムを再検討し,より時間的,人的資源を要せず,かつラジオ局だからこそ取り組み可能なプログラムを開発,実施し,その有効性を検証した。その結果,後藤ら(2016)の約半分(3か月・約13時間)で実施可能なプログラムを開発し,高校生のメディア・リテラシーの育成に有効だったことが示唆された。本研究により,後藤ら(2016)で課題となっていたラジオ局の負担を軽減し,かつラジオ局だからこそ実施できる活動で構成された当該プログラムの育成の有効性が確認され,他のラジオ局による実施可能性が高まった。

Goto et al (2016) confirmed that the media literacy of high school students improves as a result of development and implementation of a program for fostering media literacy of high school students sponsored by radio stations. However, since this program includes a wide variety of activities over a long period of time, there was a problem of requiring a lot of time and human resources. This means that the burden on the radio stations is large, which can be a barrier to the feasibility of other radio stations. Therefore, in this research, we reconsidered the program of Goto et al (2016), developed a program that cannot be spared time and personnel from Goto et al (2016), because it is a radio station, and implemented it, its effectiveness was verified. As a result, it was suggested that it was effective for developing high school students' media literacy by developing a program that can be implemented in about half of the time Goto et al (2016) (about 3 months, about 13 hours). This research developed a program composed of activities that can be implemented because it is a radio station that reduces the burden of radio stations, which is the subject of Goto et al (2016), the effectiveness of nurturing that program was confirmed, and other radio stations Improvement of the possibility of implementation.

Journal

  • Japanese Journal of Educational Media Research

    Japanese Journal of Educational Media Research 25(2), 13-27, 2019

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007624055
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    029635192
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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