認知行動療法の実践で必要とされるコンピテンスの概念構成の検討—英国のImproving Access to Psychological Therapies制度における実践家養成モデルに基づく検討—  [in Japanese] Competencies Required to Deliver Effective Cognitive and Behavioral Therapy: Based on "Improving Access to Psychological Therapies" Developed in England  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究の目的は、認知行動療法のセラピストを養成する英国の国家政策プロジェクトで作成されたコンピテンスリストの項目について集約化を行い、セラピストがCBTを行う際に必要となるコンピテンスを整理することであった。CBTを専門とする臨床心理士2名と臨床心理学大学教員4名、臨床心理学大学院生1名により分析した結果、45の大項目それらを構成する352の小項目は、45の大項目と108の小項目に集約された。今後は、これらをもとにチェックリストを作成し、妥当性を検討していく必要があるだろう。</p>

<p>The present study aimed to summarize the competencies required in order to be able to deliver effective cognitive and behavioral therapy, based on "Improving Access to Psychological Therapies", which was developed in England. Clinical psychologists (<i>n</i>=2), a professor (<i>n</i>=1), associate professors (<i>n</i>=3), and a graduate student (<i>n</i>=1) reviewed and discussed a competency list. After that, the competencies were summarized in 45 general categories and 108 more specific categories. The discussion recommends that future studies develop checklists and confirm their reliability and validity.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Behavioral and Cognitive Therapies

    Japanese Journal of Behavioral and Cognitive Therapies 44(2), 115-125, 2018

    Japanese Association for Behavioral and Cognitive Therapies( JABCT )

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007624960
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12821633
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    2433-9075
  • NDL Article ID
    030198903
  • NDL Call No.
    Z19-1619
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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