形成的評価を用いた知的財産学習における教育実践:―ルーブリック評価を活用した学習―  [in Japanese] Educational Practice in Intellectual Property Learning Using Formative Evaluation:— Learning Using Rubric Evaluation —  [in Japanese]

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Abstract

<p>効果的な知的財産学習の推進のためには,学習の状況の把握と良質な学習教材及び学習コンテンツの提供が必須である.そこで,本研究では,知的財産に関する学習活動において,教授者が期待している学習活動及び活動成果を明確にしたルーブリックを開発した.さらに,開発したルーブリックを用いて,教育実践を行なった.学習活動は,知識習得及び知的財産に関わる課題解決とした.</p><p>その結果,学習経過に伴い,知識習得及び興味関心を対象としたルーブリック評価の平均値は上昇が見られた.このことから,授業へのルーブリック評価の導入が,学習者による望ましい学習活動の実行をもたらした可能性があることが示唆された.</p>

<p>In order to promote effective intellectual property learning it is essential to grasp the situation of learning and to provide high quality learning materials and learning contents. In this study, we developed the learning activities expected by the teacher and the rubric which clarified the result of the activity in the learning activity on intellectual property. Furthermore, we conducted educational practice using the developed rubric. Learning activities solved problems related to knowledge acquisition and intellectual property.</p><p>As a result, with the learning process, the average value of rubric evaluation for knowledge acquisition and interest attention increased. It was suggested that the introduction of rubric evaluation into the class might have resulted in the implementation of desirable learning activities by learners.</p>

Journal

  • Journal of the Japan Society for Intellectual Production

    Journal of the Japan Society for Intellectual Production 15(1), 1_50-1_55, 2019

    Japan Society for Intellectual Production

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007642972
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1349-6913
  • Data Source
    J-STAGE 
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