相手の思考時間の長短によって推定の信頼度を変更する協力ゲームHanabiのエージェントの開発及び評価  [in Japanese] Development and evaluation of the game agent to change confidence of estimating in Cooperative game Hanabi  [in Japanese]

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Abstract

<p>人間と協力して課題を達成するためのAIは、人間の考えに合わせて行動しなければならない。このような分野の研究は協力ゲーム「Hanabi」を用いて、自己評価、心理学、コミュニケーション理論など様々な側面から進められている。本研究では、思考時間の仮設に基づいて、思考時間の長さから人間プレイヤーのAIの戦略に対する理解度を推測してその結果に応じて手札を推定する際の信頼度を変更する戦略を持つエージェントを開発した。その結果このエージェントは、Hanabiの優秀なプレイヤーに対して、従来のエージェントよりも頻繁に見積もりを行い、このエージェントに対する評価とスコアの間には正の相関があることがわかった。一方で、対戦相手の思考時間に応じて推定の信頼度を変更するエージェントは、従来のエージェントと比較して人間の印象に影響を与えず、得点や推定の成功率も変わらなかった。</p>

<p>AI agent for cooperation with human has to follow human thought. There are some research using cooperating game 'Hanabi' from various aspects such as self-estimation, psychology, and communication theory. In this research, we developed an agent's strategy for following human thought for guessing human understanding of AI's strategy to utilize the length of thinking time of the human player and changing the estimation reliability. As a result, the author found that this agent estimated more frequently to the good player of Hanabi than the conventional agent and there is a positive correlation between some evaluation to this agent and score. However, the agent that change estimation reliability depending on opponent's thinking time didn't affect human's impression compared to the conventional agent and there was no significant difference in the score and the success rate of the estimation by changing the reliability of the estimation according to the thinking time.</p>

Journal

  • Proceedings of the Annual Conference of JSAI

    Proceedings of the Annual Conference of JSAI JSAI2019(0), 3F4OS14b01-3F4OS14b01, 2019

    The Japanese Society for Artificial Intelligence

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