小学校のプログラミング教育における学習状況の共有化ツール活用の効果  [in Japanese] Effect of Using a Tool to Share Learning Status in Programming Education in Elementary School  [in Japanese]

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Abstract

<p> 本研究では,小学校のプログラミング教育において,学習状況の共有化ツールを活用して児童のプログラミングの状況をクラス内で共有した場合の効果について検討した。その結果,学習状況の共有化ツールを活用すると,プログラミングに使用するブロックの数や種類が増える,他グループの工夫に気付きやすくなるなど効果的に学習できる傾向が見られた。また,児童は見やすさなどの理由から,共有化ツールを活用する授業を好意的に評価していることがわかった。</p>

<p> This study looked at programming education at elementary school and examined the effect of using a tool to share students' programming progress in the class. As a result, tendencies for being able to effectively learn, including increased number and type of blocks used in programming and likelihood to notice creative measures by other groups, were observed when a tool to share learning status was used. Furthermore, it was found that children favorably rated classes that utilized a sharing tool for reasons such as ease of viewing.</p>

Journal

  • Computer & Education

    Computer & Education 45(0), 79-84, 2018

    CIEC

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