Promoting Motivation for Programming through the Workshop Type Programming Course for High School Students Using Mathematical Games and Puzzles

  • Fukui Masanori
    広島大学 大学院工学研究科(院生) 日本学術振興会特別研究員(DC1) 大阪電気通信大学(非常勤講師) 関西学院高等部(非常勤講師) 神戸学院大学(非常勤講師)
  • Hagikura Jo
    関西学院大 学理工学部(学生)
  • Kuroda Masakatsu
    兵庫教育大学連合大学院(院生)
  • Moriyama Jun
    兵庫教育大学 大学院学校教育研究科・教授
  • Hirashima Tsukasa
    広島大学 大学院工学研究科・教授

Bibliographic Information

Other Title
  • 数学的ゲーム・パズルを題材にプログラミングのモチベーションを高める高校生対象ワークショップ型プログラミング講習の実践と評価
  • スウガクテキ ゲーム ・ パズル オ ダイザイ ニ プログラミング ノ モチベーション オ タカメル コウコウセイ タイショウ ワークショップガタ プログラミング コウシュウ ノ ジッセン ト ヒョウカ

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Abstract

<p> The purpose of this research is to practice a workshop type programming course to increase motivation for programming using mathematical games and puzzles,and to examine the effect in a practical way. Focusing on algorithmic learning with "Learning with regular educational curriculum"→"Learning at workshop"→"Learning at home",the content of the study is set based on the current 5 high school textbooks and adopted a mathematical games and puzzles. Using that subject,we conducted a workshop programming course for 4 days for 38 high school students. After conducting a survey to grasp the motivation for programming after this class,the "spontaneous","interactive","participatory" factors was significantly improved,and the overall improvement of the motivation level for programming was recognized. From the above,the usefulness of the workshop type programming course was confirmed.</p>

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