臨床心理士養成大学院におけるCBTトレーニングの基本構成要素と教育方法—日本のトレーニング・ガイドラインの策定に向けた実態調査—  [in Japanese] Cognitive Behavioral Therapy Training in Graduate Programs: Survey on Establishing Japanese CBT Training Guidelines  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究の目的は、認知行動療法(cognitive behavioural therapy; CBT)のトレーニングの基本構成要素と教育方法に関する日本の現状を明らかにすることであった。臨床心理士養成大学院(修士課程)にてCBTの教育に携わる大学専任教員を対象に、CBTのトレーニングの基本構成要素と教育方法を評価する質問紙への回答と、教育構成要素の自由記述を求めた。74名のデータを整理した結果、CBTの基本構成要素に関する教育は、概して十分に実施されているとは言えないことが示唆された。特に、理論や技法の基礎教育は行われている一方で、臨床実践のための教育や訓練が不足していることが示唆された。また、それらの教育の実施の程度は教員間でばらつきも大きく、各教員の裁量に依存して教育が行われている傾向が示唆された。最後に、日本のトレーニングの基本構成要素には、複数の教育項目が新たに必要であることが示されたため、日本の現状を踏まえて、CBTのトレーニング・ガイドラインを整備する必要性がある。</p>

<p>The purpose of this study was to investigate the current status of the basic components and training methods of cognitive behavioral therapy (CBT) in Japan. The participants in this study were 74 university faculty specializing in CBT and affiliated with certified master's degree courses in clinical psychology graduate program training institutions in Japan. They were asked to complete a questionnaire regarding the components and methods of CBT training, and to provide a free description of educational components. The results indicated that the basic constituent elements of CBT were generally insufficiently covered. In particular, while basic education on CBT theory and techniques is relatively thorough, practical education and training seems to be lacking. In addition, the amount of instruction on these components varies widely among faculty members, showing a tendency for education to depend on the discretion of each faculty member. Finally, since it is thought that a number of constituent elements have become newly necessary for CBT training in the Japanese context, it is necessary to develop CBT training guidelines specific to Japan.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Behavioral and Cognitive Therapies

    Japanese Journal of Behavioral and Cognitive Therapies 45(1), 23-37, 2019

    Japanese Association for Behavioral and Cognitive Therapies( JABCT )

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007661443
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12821633
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    2433-9075
  • NDL Article ID
    030198730
  • NDL Call No.
    Z19-1619
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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