The Effect of the Flipped Classroom Using Manga Teaching Materials of Living Environment Studies in Elementary School :
-
- KURODA Hideko
- Kansaigaidai University
-
- FUNAOI Hideo
- Soka University
-
- YAMAMOTO Tomokazu
- Hyogo University of Teacher Education
-
- TAKENAKA Makiko
- Oita University
-
- DAIKOKU Takafumi
- Doshisha Women’s College of Liberal Arts
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 小学校生活科における反転授業用マンガ教材の効果
- Quantitative Analysis Based on the Number of Descriptions of the Teaching Plan
- :指導案の記述数による量的分析
Abstract
本研究では, 小学校教員養成系の大学生を対象に実施したマンガ教材を利用した反転授業の効果を量的に調べた.反転授業の事前および事後に大学生が作成した学習指導案において「指導上の留意点」の記述数を手がかりに分析を行った.事前,事後の記述数および記述数の遷移状況,Wilcoxon の符号付順位和検定を用いた分析によって,事後の方が事前より記述数が増加していることがわかった.したがって,マンガ教材を利用した反転授業を受けた受講生は,児童への支援や教師の働きについての理解を促進したことが明らかになった.
Journal
-
- Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education
-
Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 42 (0), 575-576, 2018
Japan Society for Science Education
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390845713077616896
-
- NII Article ID
- 130007663376
-
- ISSN
- 24332925
- 09134476
- 21863628
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed