サラダの色彩が色イメージと嗜好性に及ぼす影響  [in Japanese] Effects of Salad Colouration on Colour Images and Consumer Preference  [in Japanese]

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Abstract

<p> 本研究では,日本人の食生活に欠かせない料理の1つであるサラダに着目し,サラダの色彩が色イメージと嗜好性に与える影響の解明を目的とした。基本色6色に該当する野菜で作製した,単色サラダ6つおよび配色(2色)サラダ11つの写真見本を用いて,20~40代の男女40名にアンケートを実施した。その結果,回答者40名において,基本色がもつポジティブなイメージは,単色サラダにおいては緑サラダに,配色サラダでは緑×赤サラダに抱かれやすいことが分かった。また,緑×赤サラダは配色率に関係なく,嗜好性においても高く評価された。一方,緑×白サラダに対する評価は低かった。さらに,「美味しそう」や「食べたい」と感じる配色サラダは,回答者の半数以上がいずれも450円での購入を希望した。以上の結果より,サラダにおける配色をはじめとした色彩は,色彩学的思考と必ずしも一致せず,サラダを食べる人個人が持つ長期的な心理的背景と共に嗜好性に影響を与えると示唆された。</p>

<p>The present study aimed to investigate the relationship between salad colouration and colours image and consumer preference. Questionnaires were given to 40 males and females aged 20-40 years. Six single-colour and eleven two-colour salads were prepared with vegetables corresponding to six basic colours. Photographs of the prepared salads were included on the questionnaires. Results showed that the 40 panels had tended to have a positive image of the green salad in single-colour salads and the green/red salad in two-colour salads. Additionally, the preference of these salads was highly evaluated irrespective of colour percentage. However, preferences were low for the green/white salad. These results suggested that it was not necessarily coincide with the salad colourations and the colouristic thinking. Furthermore, we found that along with the long-term psychological background of individuals who consumed salads, the salad colourations affected their preference.</p>

Journal

  • Journal of Cookery Science of Japan

    Journal of Cookery Science of Japan 52(3), 182-191, 2019

    The Japan Society of Cookery Science

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007666030
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10471022
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1341-1535
  • NDL Article ID
    029781253
  • NDL Call No.
    Z6-1906
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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