ビジネスゲームのプラットフォームYBG  [in Japanese] Business Game Platform YBG  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

Abstract

<p>YBG (Yokohama Business Game)は,ビジネスゲームの開発と運用が行えるオンラインプラットフォームである.YBGは,2001年に誕生して以来,多くの教育研究機関で利用されてきた.しかしながら,YBGの概念と利用可能性についての理解は十分に浸透しているとは言えない.本論は、ビジネスゲームの開発者と利用者の拡大,および,ビジネスゲームを主体とするシミューレション&ゲーミングの方法論と技術の発展を目的として,YBGの概念や利用法についての深い理解を提供する.YBGの理念と発展史を示した上でYBGの特性を明らかにし,現状のYBGがビジネスゲームの活動をサポートするITサービスとおよびユーザコミュニティの上に成り立っていることを示す.それによってYBGが多様なタイプのゲームを実装可能とし,効率的かつ効果的に教育や研究に用いることができることを主張する.</p>

<p>Yokohama Business Game (YBG) is an online platform where people can develop and operate business games. From its development in 2001, YBG has been used in many educational and/or research institutes. However, understanding of the concept and availability of YBG is not sufficiently penetrated. For the purpose of expanding business game developers and users, and developing the methodology and technology of simulation & gaming, this paper provides a better understanding of YBG concepts and its potential. After showing the concept and history of YBG, the paper clarify the characteristics of YBG and show that the current YBG is based on the IT services supporting the business game activity and the user community. This implies that YBG can implement various types of business games and can be used for education and research efficiently and effectively.</p>

Journal

  • STUDIES IN SIMULATION AND GAMING

    STUDIES IN SIMULATION AND GAMING 27(1), 11-19, 2018

    Japan Association of Simulation And Gaming

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007688073
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1345-1499
  • Data Source
    J-STAGE 
Page Top