自閉スペクトラム症児童の不安に対する集団認知行動療法プログラムの開発:─実施可能性に関する予備的検討─  [in Japanese] DEVELOPMENT OF A GROUP COGNITIVE BEHAVIOR THERAPY PROGRAM FOR ANXIETY IN CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER: A PRELIMINARY FEASIBILITY STUDY  [in Japanese]

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Author(s)

    • 野中 俊介 NONAKA Shunsuke
    • 国立精神・神経医療研究センター精神保健研究所 National Center of Neurology and Psychiatry, National Institute of Mental Health
    • 神尾 陽子 KAMIO Yoko
    • 国立精神・神経医療研究センター精神保健研究所 National Center of Neurology and Psychiatry, National Institute of Mental Health
    • 岡島 純子 OKAJIMA Junko
    • 国立精神・神経医療研究センター精神保健研究所 National Center of Neurology and Psychiatry, National Institute of Mental Health
    • 三宅 篤子 MIYAKE Atsuko
    • 国立精神・神経医療研究センター精神保健研究所 National Center of Neurology and Psychiatry, National Institute of Mental Health
    • 小原 由香 OHARA Yuka
    • 国立精神・神経医療研究センター精神保健研究所 National Center of Neurology and Psychiatry, National Institute of Mental Health
    • 荻野 和雄 OGINO Kazuo
    • 国立精神・神経医療研究センター精神保健研究所 National Center of Neurology and Psychiatry, National Institute of Mental Health
    • 原口 英之 HARAGUCHI Hideyuki
    • 国立精神・神経医療研究センター精神保健研究所 National Center of Neurology and Psychiatry, National Institute of Mental Health
    • 山口 穂菜美 YAMAGUCHI Honami
    • 国立精神・神経医療研究センター精神保健研究所 National Center of Neurology and Psychiatry, National Institute of Mental Health
    • 石飛 信 ISHITOBI Makoto
    • 国立精神・神経医療研究センター精神保健研究所 National Center of Neurology and Psychiatry, National Institute of Mental Health
    • 高橋 秀俊 TAKAHASHI Hidetoshi
    • 国立精神・神経医療研究センター精神保健研究所 National Center of Neurology and Psychiatry, National Institute of Mental Health

Abstract

<p>【背景】自閉スペクトラム症(Autism Spectrum Disorder: ASD)児の不安症状に対する認知行動療法の有効性はこれまで示されているが,教師が学校で実施できるプログラムはまだ確立されていない。</p><p>【目的】ASD児向けの小学校で実施可能な不安軽減プログラムを開発し,まず小集団での実施可能性を検討し(研究1),次に学校で教師が実施可能かどうかを検討する(研究2)。</p><p>【方法】ASDの認知特性を考慮して認知的および行動的介入を含むプログラム10回分を開発し,ASDを有する男児3名(8~11歳)の集団に対して臨床心理士が実施し,出席率や親の報告によって実施可能性を検討した(研究1)。次いで,小学校通級指導教室において教師によるプログラム実施の忠実性を調べ,5年生男児3名には事後に理解度を,そして児童と担任教師の両者には事後に社会的妥当性に関する質問に回答してもらった(研究2)。</p><p>【結果】研究1では100%の出席率と肯定的な感想が得られた。研究2では,高い忠実性が確認され,児童の理解度は終了後3カ月時点でも高い水準で維持されていた。児童,教師による社会的妥当性の回答はおおむね良好であったが,授業の準備にかかる教師への負担が大きいことが示唆された。</p><p>【結論】同プログラムはASD児に理解可能で集団参加が可能であり,教師が事前研修とサポートがあれば実施可能であることが確認された。今後は,同プログラムのASD児の不安軽減に対する有効性が検証される必要がある。</p>

<p>Background: Cognitive Behavior Therapy (CBT) is recommended for anxiety symptoms in children with Autism Spectrum Disorder (ASD) as a first line of intervention. However, considering the large number of ASD children with anxiety symptoms, an ideal approach would be that allowing for early intervention in the education setting.</p><p>Objective: A group CBT program was developed to address anxiety symptoms in children with ASD, which was implemented to: 1) investigate the feasibility of implementation in ASD children (Study 1), and 2) the feasibility of teacher delivery of the program in an educational setting (Study 2).</p><p>Method: In Study 1, the 10-session program was conducted by a clinical psychologist in a clinical setting on 3 boys with ASD (age 8-11 years). Study 2 was delivered by a trained teacher in a special resources classroom for children with relatively mild impairments within the regular school system. The three boys (grade 5), parents, and regular homeroom teachers were requested to complete separate questionnaires addressing understanding by the children, and social validity of the program by the adults.</p><p>Results: Findings from Study 1 indicated feasibility and promise of conducting the program in ASD children through attendance rate and parent comments regarding favorable change in the children's behavior. Study 2 indicated feasibility of teacher-delivered program implementation in an education setting. Some of the children showed indications of lasting improvement. On the other hand, it was noted that long school hours and teaching responsibilities made the burden of preparation for program implementation too heavy to be borne by a teacher alone.</p><p>Conclusion: The findings suggested feasibility of implementing the teacher-delivered program as group intervention for anxiety symptoms in children with ASD, given prior training, and provision of help and support from school staff and outside experts. Further study is required to examine efficacy and validity of the program for alleviating anxiety in ASD children, enlisting larger groups of subjects and study designs allowing for randomized comparison.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Child and Adolescent Psychiatry

    Japanese Journal of Child and Adolescent Psychiatry 58(2), 261-277, 2017

    Japanese Society for Child and Adolescent Psychiatry

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007691871
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00217101
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0289-0968
  • NDL Article ID
    028328936
  • NDL Call No.
    Z19-423
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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