リアリストアプローチ:科学的方法論に基づいた複雑な介入や教育プログラムの評価  [in Japanese] Realist Approach: How to Evaluate Complex Interventions and Educational Programs Based on Scientific Methodology  [in Japanese]

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Abstract

<p>リアリストアプローチは,プライマリ・ケア領域で必要とされる複雑な介入のプロセスや教育プログラムを評価することを目的としている.これまでブラックボックスであった「どのように機能するのか(How)」と「なぜ機能するのか(Why)」を明らかにし,現実に即した介入やプロセスの省察を可能とする研究方法の一つである.リアリズムをパラダイムとするリアリストアプローチは,定量的・定性的データを収集し,構成主義的統合の考えに基づき,コンテキスト(文脈),メカニズム,アウトカムの一連の統合した輪郭を明らかにする.本稿では,地域の病院で医学生を対象に実施した多職種のシャドーイングプログラムの評価を例に挙げ,リアリストアプローチの概要を紹介する.今後プライマリ・ケア領域において,科学としてのリアリストアプローチの考え方を適用した評価が普及することを期待する.</p>

<p>The realist approach aims to evaluate the process of complex interventions and educational programs that are required in primary care. This is one research method focusing on the clarification of "how and why it works", which has been unclear thus far, and to make it possible to reflect on interventions and processes based on reality. In the realist approach, with realism as a paradigm, researchers collect quantitative and qualitative data, and create an integrated series of context, mechanism and outcome based on the concept of constructive alignment. In this report, the authors introduce an outline of the realist approach using an inter-professional shadowing program evaluation conducted for medical students at a community hospital as an example. It is the authors' goal that scientific evaluation applying realist principles be employed in the field of primary care.</p>

Journal

  • An Official Journal of the Japan Primary Care Association

    An Official Journal of the Japan Primary Care Association 42(3), 167-173, 2019

    JAPAN PRIMARY CARE ASSOCIATION

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