大学生のキャリア形成に資するゲーム教材の実践:社会とキャリアの関連性に着目して  [in Japanese] Practice of Game-based Learning for University Students to Support Career Development  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究では,変化の激しい現代社会におけるキャリア形成に資するために公立大学のキャリア関連科目において,未来の仕事を創造する学習カードゲーム「ジョブスタ」を大人数講義用に改変した教材を用いた実践を行った.実践の結果,大学生が身につけるべきキャリア資質として定義した5項目のうち,「キャリアに対するプロアクティブ行動」には有意差がみられなかったが,「キャリア計画性」など4項目について実践の事前・事後において有意差が確認された.また実践では,大学生の多くみられる「やりたいこと志向」を超えて,仕事を選ぶ際に「社会的な視点」が必要であるという意識を含んだキャリア観を一部の学生に与えた可能性が示された.</p>

<p>In this research, in order to contribute to career development in a rapidly changing modern society, we employed the use of a game-based teaching material JobStar (large class version), to create future jobs from public university subjects. The results showed significant differences before and after the practice on four items, including "career plannability," identified as the career attributes that university students should acquire. Additionally, during practice, beyond the "want to" orientation that many university students possess, there is a possibility that some students acquired the career view that a "social perspective" is necessary when choosing a job.</p><p></p>

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 43(2), 127-138, 2019

    Japan Society for Educational Technology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007720312
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    030012708
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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