放課後等デイサービスにおける支援の現状に関する研究  [in Japanese] 20191001  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

<p>学齢期の障害児の放課後等の活動を支援するための事業として、2012年4月より障害児通所支援の1つとして放課後等デイサービスが児童福祉法の中に位置付けられているが、現状として支援の質の向上の検討はおろか対象児の属性に応じて提供されている支援の特徴についても明らかにされていない。そこで、本研究では全国の放課後等デイサービスの事業所を対象に対象児の属性に応じて提供されている支援の特徴についてアンケート調査を通して明らかにすることとした。その結果、職員の専門性やサービスの質的側面までは明らかにすることはできなかったものの、利用児の障害種別、学年、所属学校形態ごとに提供されている支援に特徴があり、サービス内容に違いがあることが明らかになった。その上で、今後質の高い支援が行われているかということに関して、提供されているサービスの専門性や質について研究を通して明らかにしていくことが必要になると考えられる。</p>

<p>Since April 2012, a service to support after-school activities of school children with disabilities has been provided according to the Child Welfare Act as one of the daycare services for children with disabilities. At present, the feature of the provided supports in response to attributes of the target child and considerations to improve the quality of the support have not yet been revealed. Therefore, in this study, questionnaire was sent to after-school day service facilities throughout the country to elucidate a feature of supports in response to the attribute of the target child. As a result, although it was not possible to clarify the details related to the expertise of the staff and the qualitative aspects of the service, it turned out that one of the characteristic features is that the support is provided for depending on the type of a disability in a child, their school year, the type of the school of their affiliation, and that the service contents are clearly different depending on those factors. In addition, it is thought that in the future it will be necessary to clarify through further research regarding whether high quality services are being provided, what are the services' specializations and what is the quality level of such services.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Disability Sciences

    Japanese Journal of Disability Sciences 43(1), 117-124, 2019

    Association of Disability Sciences, Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007722571
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    029788065
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
Page Top