通常の小学校で学ぶ弱視児童の図画工作における刃物の使用の困難と指導の工夫:-弱視通級指導担当教員を対象とした面接調査から-  [in Japanese] Difficulty of Using Edge Tools and Device of Teaching Methods in Arts and Crafts of Children with Partial Sight Studying in Regular Elementary School:: From an Interview Survey for Resource Room Teacher for Children with Partial Sight  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

<p>本研究は、弱視児童のための通級による指導担当教員を対象とし、通常の小学校で学ぶ弱視児童の図画工作における刃物の使用の困難さと指導の工夫について明らかにすることを目的とした。その結果、刃物の使用における困難としてはさみで4カテゴリー、カッターナイフで5カテゴリー、彫刻刀で3カテゴリー、のこぎりで3カテゴリー、電動糸のこぎりで5カテゴリー、刃物の使用における指導の工夫についてはさみで5カテゴリー、カッターナイフで4カテゴリー、彫刻刀で4カテゴリー、のこぎりで6カテゴリー、電動糸のこぎりで7カテゴリーが得られた。1つの項目に対して6名の教員から共通してあげられたものは多い項目で4件、ほとんどが1件であったことから、弱視児童の刃物の使用の困難や指導の工夫は個々に対応することが重要である。また、個の項目で共通するカテゴリーがみられたことは個に応じた困難を把握し指導の工夫を行う視点として重要である。</p>

<p>This study on resource room teacher for children with partial sight aimed to reveal the difficulties faced by such students and the device of teaching methods using edge tools in arts and crafts classes at a regular elementary school. As a result, there were 4 categories with scissors, 5 categories with a cutter knife, 3 categories with sculpture sword, 3 categories with saws, and 5 categories with electric thread saw in the difficulty of using edge tools answers were obtained and there are 5 categories with scissors, 4 categories with cutter knives, 4 categories with sculpture sword, 6 categories with saws, 7 categories with electric thread saws device of teaching methods in the use of edge tools answers were obtained. It is important to cope with individuals of difficulty in using edge tools and device of teaching methods for children with partial sight, because there are many items shared by 6 teachers in four items, almost one case for one item. Also, it is important to grasp the difficulties according to individuals and to be important as a point of view when devising of teaching methods that common categories are found in each item.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Disability Sciences

    Japanese Journal of Disability Sciences 43(1), 73-85, 2019

    Association of Disability Sciences, Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007722582
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    029788042
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top