自閉スペクトラム症児における強化子として自己刺激性強化子を産出する玩具を使用した随伴ペアリングの予備的検討:-称賛の条件性強化子成立を通して-  [in Japanese] TsukubaA Preliminary Examination of Contingent Pairing Using the Toy Eliciting Automatic Reinforcer as a Reinforcer in Children with Autism:: Establishing Praise as a Conditioned Reinforcer  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究では、自己刺激行動が多くみられ、食べ物、玩具を強化子とした随伴ペアリングによって、称賛の条件性強化子が成立しなかった自閉スペクトラム症児に対して、自己刺激性強化子を産出する玩具を強化子とした称賛の条件づけを実施し、その効果を検討することを目的とした。指導では、標的行動が生起した際に、日常生活で聞いた経験の少ない称賛コメントと自己刺激性強化子を産出する玩具を同時に与えた。その結果、自己刺激性強化子を産出する玩具を強化子とした随伴ペアリング後において、12ブロックの間、称賛は強化子として拍手の生起頻度を高めた。また、随伴ペアリングを行なっていない他の行動についても、ベースライン期よりもペアリングⅡ期後の称賛期で生起頻度が高いという結果が得られた。本研究の結果から、自己刺激性強化子を産出する玩具を強化子とした称賛の条件づけの有効性が示唆された。</p>

<p>In this study, self-stimulatory behavior was observed. This study aimed to investigate a child with autism for whom praise had not previously been established as a conditioned reinforcer through contingent pairing with food or toys as reinforcers. Praise was then conditioned using a toy that elicits automatic reinforcer as a reinforcer, and the results were examined. Following the training, when the target behavior occurred, comments with praise were heard infrequently during daily life, and the toy that elicited automatic reinforcer was given at the same time as the praise. The praise following the contingent pairing with the toy that elicited automatic reinforcer as a reinforcer resulted in the child engaging in a high frequency of clapping for 12 blocks. Furthermore, the results demonstrated that other behaviors for which contingent pairing was not performed occurred more frequently during the Period of Praise after the Pairing II Period than in the Baseline Period. The results of this study suggest the effectiveness of conditioning praise in which the reinforcer is a toy that elicits automatic reinforcer.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Disability Sciences

    Japanese Journal of Disability Sciences 43(1), 25-32, 2019

    Association of Disability Sciences, Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007722595
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    029788024
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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