場面緘黙を示す幼児に対するクリニック型行動的介入の初期段階における刺激フェイディング法及び随伴性マネジメントの適用  [in Japanese] Application of Stimulus Fading and Contingency Management with the Introduction of Clinic-based Behavioral Intervention for a Child with Selective Mutism  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究では、場面緘黙を示す幼児1名を対象とし、大学教育相談室での行動的介入の最初の導入期2セッションを含め、その後の心理治療の展開初期までの計10セッションの教育相談場面での手続きを報告し、その結果から刺激フェイディング法及び随伴性マネジメントの効果を検証することを目的とした。介入手続きは、プレイルームで一緒に活動する人と活動時間を刺激フェイディング法に基づいて調整した。従属変数は場面ごとの発話・表情・身体動作レベルであり、5段階のチェックリストを用いてレベルを評定した。発話は副セラピストとの遊び場面で増加し始め、その後、主セラピストとの学校ごっこ場面でも自発的な発話が見られた。表情も発話の変化に伴い、ほほ笑みや笑顔が増加した。身体動作は全セッションで緊張は見られなかった。本研究は主に教育相談場面で介入を実施したが、幼稚園と小学校場面でも緘黙症状がある程度改善した。一方、発話と表情レベルは活動内容によって変動が大きく、より効果的な参加者・活動の調整については今後さらに検討する必要がある。</p>

<p>The current study evaluated the effectiveness of stimulus fading and contingency management with the introduction of behavioral intervention for a child with selective mutism in the educational consultation room at the university. The procedure involved the variation of the activity period and the person who participate in the activity in the playroom, based on stimulus fading. The dependent variables included the level of speech, facial expression, and body movement, under the various conditions; and the speech level was measured based on a five-step checklist. The speech began to increase in the free activity with sub-therapist, and spontaneous speech was observed in the playing school with main-therapist. Facial expression showed increased smiling as the speech level changed. No body movement was observed in any session. The current study was mainly conducted in an educational consultation setting. However, the symptoms of selective mutism improved partially in the kindergarten and elementary school settings. As the speech and facial expression level fluctuated greatly, depending on the activity content, further studies are needed to investigate more effective adjustment of participants and activities.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Disability Sciences

    Japanese Journal of Disability Sciences 43(1), 183-192, 2019

    Association of Disability Sciences, Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007722596
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    029788110
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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