保護者による教師の信頼性認知尺度の開発とその関連要因の検討  [in Japanese] Parental Cognition of the Trustworthiness of Teachers and Related Factors  [in Japanese]

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Abstract

<p> 本研究の目的は,"保護者による教師の信頼性認知"を測定できる尺度を作成し,その尺度と関連が予想される要因について検討することであった。目的1において,予備調査により原案34項目の尺度が作成された。その尺度を用いて,小学生と中学生の子どもを持つ保護者516名を対象に因子分析を行った。その結果,「教師の役割遂行能力」,「規律的指導」,「子どもに合わせた指導」,「子どもが示す好意」の4下位因子と1つの上位概念から構成される「保護者による教師の信頼性認知」尺度が作成された。目的2において,学校,子ども,保護者の各側面と「保護者による教師の信頼性認知」との関連を検討した。その結果,子どもにトラブルが生じたときの学校対応に対する満足度が「保護者による教師の信頼性認知」にも関連していることが明らかにされた。さらに,「保護者による教師の信頼性認知」が低く,トラブル時の学校対応満足度も低いと,教師に援助を求めることへの心配が高いことも明らかとなり,「保護者による教師の信頼性認知」は,保護者と教師の協働に関与している可能性が示唆された。</p>

<p>  The purposes of the present study were to develop a scale to measure parental cognition of the trustworthiness of teachers, and to examine related factors. Purpose 1: In order to develop the scale, 34 items were chosen, based on a pilot study, and the resulting questionnaire was completed by 516 parents of elementary and junior high school students. A factor analysis yielded 4 factors: "role executing competence", "disciplinary guidance", "guidance according to individual children's needs", and "favorable regard by the child". Using the results of that analysis, the Parental Cognition of Trustworthiness of Teachers Scale was developed with those 4 factors and higher construct. Purpose 2: An investigation of related factors that might predict parental trust of teachers revealed that the parents' level of satisfaction with how the school dealt with trouble among the children was significant. In addition, when scores on the Parental Cognition of Trustworthiness of Teachers Scale and on the measure of the parents' level of satisfaction with how the school dealt with trouble among the children were both low, the parents were more likely to report feeling anxious about asking teachers for help. These findings suggest that parental cognition of the trustworthiness of teachers may be an important element in successful collaboration between parents and teachers.</p>

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 67(3), 149-161, 2019

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007744471
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    030052633
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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