閉じこもり傾向にある高齢者の教室型プログラム参加につながる要因と継続要因 The factors related to participation in and continuation of a preventive care program for homebound older adults

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著者

抄録

<p> 本研究では,有効な閉じこもり予防策の確立に向けて,閉じこもり傾向にある高齢者の教室型プログラム(以下,教室)への参加および継続に関連する要因を明らかにすることを目的とした.われわれは,閉じこもり傾向にある高齢者を対象とした教室に参加した者に対しフォーカス・グループ・インタビューを行い,質的な分析を行った.</p><p> その結果,教室案内時,対象者にはもともと【参加を検討する背景】があり,そこに【参加を後押しする決め手】が加わり参加に至っていた.教室参加後も,【継続に傾く判断材料】と【中断に傾く判断材料】の間で参加することの意義を模索しながら,修了まで継続していた.</p><p> 以上より,教室参加者は,案内時から参加に至ったあとも参加するか否かで気持ちの揺らぎが生じていることがうかがえた.教室型プログラムにおける閉じこもり傾向にある高齢者に対する支援では,教室案内時から修了までを通して,個別的な支援の必要性が示唆された.</p>

<p>  The aim of this study was to clarify factors related to participation in and continuation of a preventive care program for homebound older adults to establish effective measures to prevent homeboundness. We conducted focus group interviews with the participants in the preventive care program for homebound older adults and qualitatively analyzed the results.</p><p>  The results showed that the participants originally had their own "backgrounds to consider participation" at the time of the program invitation, and "decisive factors for participation" prompted them to join the program. Even after joining the program, they continued to explore to find the meaning of participation balancing "information in favor of continuation" with "information in favor of discontinuation" and this exploration lasted until the program completion. It is thus evident that program participants feel unsure about whether or not they should participate when invited and whether to continue participation even after they have joined the program.</p><p>  These results suggest that in conducting preventive care programs to support homebound older adults, we should give them personal support from the invitation till the completion.</p>

収録刊行物

  • 老年社会科学

    老年社会科学 40(1), 42-53, 2018

    日本老年社会科学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130007746015
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00334819
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0388-2446
  • NDL 記事登録ID
    029014815
  • NDL 請求記号
    Z6-1322
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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