通常の学級担任に対するクラスワイドな支援を用いた行動コンサルテーションの効果の検討 ―教師の支援行動の評価を含めて―  [in Japanese] Behavioral Consultation to Promote Class-Wide Support for a Regular Elementary School Teacher  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

    • 森 一晃 MORI Kazuaki
    • 愛知県立春日台特別支援学校(現所属:愛知県立名古屋聾学校) Aichi Prefectural Haruhidai Special Needs School
    • 岡村 章司 OKAMURA Shoji
    • 兵庫教育大学大学院特別支援教育専攻 Department of Special Needs Education, Hyogo University of Teacher Education

Abstract

<p>本研究では、特別な配慮が必要な児童を含む小学3年生の通常の学級の担任に対して、行動コンサルテーションを実施した。本学級では、対象児を中心に、複数の児童において私語が多くみられた。そこで、コンサルテーションでは、手続き作成シートをもとに、担任を含めた教師らとの協議を通して、対象児の私語の機能を同定し、教師の意見を積極的に取り入れながら機能に基づいたクラスワイドな支援の計画を立案した。授業の振り返りでは、授業の録画や児童の行動変化を示すグラフを用いて、担任の支援行動と児童の変容との関連をフィードバックした。その結果、対象児の行動変容が確認され、担任はクラスワイドな支援を一貫して実施し、計画した内容以外の関連した支援を実施するようになった。以上のことから、クラスワイドな支援の実施において、ツールをもとに教師が計画立案に参画する協議、授業に関するモニタリング、校内の教師を含めた他者からの肯定的なフィードバックは、教師の主体的な取り組みを促すと考えられた。</p>

<p>The present study examined effects of behavioral consultation on the extent to which a 3rd-grade teacher at an regular elementary school included students with special education needs in a class in which several children often talked with the students with special needs. Consultation with the teacher attempted to determine functions of the children's behavior with respect to the target child, and to design function-based class-wide support strategies, as well as to discuss other topics, including video and performance feedback. The results showed that the teacher consistently implemented class-wide support, and that the strategies decided on had become more frequent. Furthermore, the class-wide support was associated with an improvement in the target behavior. These results suggest that a function-based behavioral support plan based on the teacher's opinions, feedback from others, and self-monitoring promoted expansion of the teacher's support for class-wide strategies.</p>

Journal

  • The Japanese Journal of Special Education

    The Japanese Journal of Special Education 56(3), 169-182, 2018

    The Japanese Association of Special Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007757272
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00172513
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-3374
  • NDL Article ID
    029622115
  • NDL Call No.
    Z7-314
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top