「スクールカースト」におけるグループ間の地位と学校適応感の関連の学級間差:―2種類の学級風土とグループ間の地位におけるヒエラルキーの調整効果に着目した検討―  [in Japanese] What Kinds of Classroom Environments Affect Relations Between Inter-Peer-Group Status and Subjective School Adjustment?:Role of Two Types of Classroom Climate and Classroom Status Hierarchies  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

<p> 本研究の目的は自己報告によって測定した友だちグループ間の学級内の地位と学校適応感の関連に関して,学級レベルの変数による調整効果を検討することであった。具体的に本研究が扱った学級レベルの変数は,自然な自己開示ができる学級風土と学級内の生徒間の不和を表す学級風土,さらにグループ間の地位におけるヒエラルキーの強さであった。公立中学校3校46学級の生徒1,417名を対象に質問紙調査をおこなった。分析の結果,学級風土はグループ間の地位と学校適応感の関連を調整しなかったが,ヒエラルキーの強さはグループ間の地位と学校適応感の「課題・目標の存在」との関連を調整した。単純傾斜検定の結果,ヒエラルキーが強い学級の場合,高地位グループの生徒ほど「課題・目標の存在」による充実感が高い傾向にあることがわかった。本研究の結果から,グループ間の地位と学校適応感との関連の学級間差やグループ間の地位におけるヒエラルキーの役割を考察した。</p>

<p>  The aim of the present study was to clarify moderating effects of classroom climate on the relation between inter-peer-group status and subjective school adjustment. Participants were 7th to 9th grade students (<i>N</i>=1,417), in 46 classrooms in 3 Japanese public schools. The data were obtained from self-reports. The classroom climates measured were (a) natural self-disclosure, and (b) friction between classmates. Status hierarchy was calculated from the standard deviation of inter-peer-group status in each classroom. Multilevel analysis revealed that the 2 types of classroom climate did not moderate relations between inter-peer-group status and the existence of tasks and purposes, but status hierarchy moderated this relationship. A simple slope test showed that, only in strong status hierarchy classrooms, the students in the higher status peer groups tended to report a higher existence of tasks and purposes. The discussion deals with differences between classrooms in terms of inter-peer-group status and subjective school adjustment, and the role of status hierarchies.</p>

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 67(1), 1-11, 2019

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007761145
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    029632665
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top