愛知県内の中学校技術科教育における安全管理と安全指導の現状と課題  [in Japanese] The Current Status and Subjects of Safety Control and Safety Instruction in the Technology Education of Junior High Schools in Aichi Prefecture  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究は,実際の中学校技術科教育における安全管理と安全指導に着目し,「教室環境」および「施設・設備」等に関する現状と課題について検討することを目的にしている。ここでは,愛知県内の中学校から無作為に抽出した100校を対象として,技術科教育における安全管理と安全指導に関する状況把握調査を行った。その結果,授業者自身が授業中に危険ととらえる作業や場所は,「道具・工具(27件)」が最も多く,「作業環境に関する内容(12件)」が2番目に多かった。また,生徒が取り扱うには危険だと思われる道具や機械に関しては,「電動機器(50件)」が最も多いことが分かった。一方,実際の授業の中で危険だと感じた場面は,「道具・工具(19件)」が最も多いことが分かった。</p>

<p>This study examined safety control and safety instructions in the technology education of junior high schools. A questionnaire on technology education was sent to 100 schools selected at random in Aichi Prefecture. On the item "tools and industrial tools," 27 schools stated that technology teachers were concerned about pupils' safety in technology classes. Twelve schools stated that the "environment for classrooms" was the second-most dangerous item. Fifty schools stated that "electric tools and machines" were the most dangerous tools for pupils to use. On the other hand, for "tools and industrial tools" 19 schools stated that teachers were concerned about pupils' learning activities.</p>

Journal

  • Journal of the Japan Society of Technology Education

    Journal of the Japan Society of Technology Education 59(1), 1-8, 2017

    The Japan Society of Technology Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007775975
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00190195
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0286-5580
  • NDL Article ID
    028149834
  • NDL Call No.
    Z7-554
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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