化学現象のモデル化を取り入れた教員研修プログラムの開発:溶解現象についての理解をめざして  [in Japanese] Development of In-service Teacher Training Program on Modeling of Chemical Phenomenon:: A Focus in Promoting Teachers' Understanding of Dissolution  [in Japanese]

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化学現象の一つである溶解現象についての理解を図ることをねらいに,現象のモデル化を取り入れた教員研修プログラムを開発した。題材は「もののとけ方」であり,内容は講義,実験,ディスカッション,及びモデルの描画と自己説明であった。小学校教員を対象にプログラムを実施した結果,次のことがわかった。①界面活性剤のモデルの描画では, シャンプーとリンスにおける疎水基(親油基) と髪の毛との相互作用などを正確に描くことは,教員にとって容易なことではないようであった。しかし,描画の自己説明では,半数の教員が界面活性剤による相互作用を正確に理解し説明していた。②アンケート調査では,7割以上の教員が既有の界面活性剤のモデルのイメージを,より鮮明なものに再構築していることがうかがえた。また,6割以上の教員はモデルのイメージを変化させ,界面活性剤の理解に至っているようであった。 化学現象のモデル化を取り入れた教員研修プログラムは,現象の理解を図る上で効果があると考えられた。

A training program for in-service teacher on modeling chemical phenomenon is presented herein. A theme of the program was the whereabouts of substance's dissolution, consisting of lectures, experiments, discussions, and a drawing and self-explanation work on models of chemical phenomenon. The program was tried out among 29 in-service elementary school teachers in Tokyo metropolis in June 2009 and August 2011. The results were the following: (1) According to the drawing and self-explanation work of teachers on modeling of a surfactant, it was not easy for the teachers to accurately draw the interaction between hair and hydrophobic group (lipophilic group) of shampoo and rinse. However, half of the teachers described accurate self-explanation based on proper understanding of the interaction by the surfactant. (2) According to a questionnaire given to the teachers after the trial, 70% and more of the teachers reconstructed their existing images of surfactants and then express vivid the models. Moreover, 60% or more of them changed their images and understood the surfactant concept. The program enabled the teachers to raise their levels of understanding of the chemical phenomenon through modeling.

Journal

  • The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

    The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development 37(1), 75-83, 2014

    Japan Curriculum Research and Development Association

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007790677
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00247430
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0288-0334
  • NDL Article ID
    025638882
  • NDL Call No.
    Z7-1475
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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