最高速度低下点における高齢運転者を対象とした助言型 ISA による速度遵守効果検証  [in Japanese] Examining Speed Compliance Effects of Advisory Intelligent Speed Adaptation to Elder Drivers in Maximum Speed Decline Intersections  [in Japanese]

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Abstract

<p><tt>高齢運転者は身体能力の低下により速度制限標識を見落としやすいことが知られている。特に、最高速度が低下する交差点では、速度制限標識の見落としが生じると、意図せず最高速度を超過してしまう可能性がある。このため、これらの場所でいかに最高速度を遵守させるかが重要な課題である。本研究は、高齢運転者を対象に、最高速度低下点における速度遵守の実態を把握するとともに、そこで助言型 </tt>ISA <tt>による速度遵守行動を促す効果を検証することを目的とする。そのため、高齢者 </tt>10 <tt>名、非高齢者 </tt>10 <tt>名のプローブデータを用いて、助言型 </tt>ISA <tt>の稼動前、稼働中における最高速度変化点での速度遵守行動変化を把握した。その結果、高齢運転者の走行軌跡に基づいて抽出した </tt>5 <tt>箇所のうち、</tt>3 <tt>箇所の超過率が低下、</tt>2 <tt>箇所の超過率が横ばいであることが分かった。</tt></p>

<p>It is reported that elder drivers have a high tendency to fail to notice the speed limit sign for their deteriorated visual ability. Especially, elder drivers would cause unintentional speeding in maximum speed decline intersections, when they failed to notice the lower speed limit sign compared to the former road section. Therefore, it is necessary to find some countermeasures for the speeding problem in maximum speed decline intersections. The purpose of this study is to understand the situation of speeding behavior and investigate the speeding reduction effect of advisory intelligent speed adaptation for elder drivers in this type of intersections. The probe data of 10 elderly and 10 nonelderly drivers living in the urban area of Toyota City, Japan are used to understand the change of speeding behavior with and without the provision of speeding alter in maximum speed decline intersections. The major finding suggests that the speeding rate decreased in 3 intersections, and it remained unchanged in two intersections inside the observed five intersections based on the trajectory of elder drivers.</p>

Journal

  • JSTE Journal of Traffic Engineering

    JSTE Journal of Traffic Engineering 6(2), A_131-A_137, 2020

    Japan Society of Traffic Engineers

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