遊び場面における広汎性発達障害幼児のポジティブな社会的行動に対するユーモアを含んだ介入パッケージの効果  [in Japanese] Increasing Positive Social Behavior During Play With a Child With PDD-NOS Using a Naturalistic Training Package That Includes Humorous Acts: A Case Study  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

Abstract

<p><b>研究の目的</b> 広汎性発達障害(PDD)児のポジティブな社会的行動へユーモアを含んだ介入パッケージが及ぼす効果を検証した。研究計画 ベースライン期と介入期のABAB反転デザイン法を用いた。<b>場面</b> 大学内プレイルームでの自由遊びを対象に実験が行われた。<b>参加児</b> 特定不能の広汎性発達障害(PDD-NOS)男児(5歳5ヶ月) 1名が参加した。介入 (a)触覚ユーモア、(b)聴覚ユーモア、(c)視覚ユーモア、(d)からかいユーモア、(e)強化の遅延、(f)拡張随伴模倣、によって構成される介入パッケージを導入した。<b>行動の指標</b> 参加児のアイコンタクト、笑顔、及びアイコンタクト+笑顔の生起率を部分インターバル法により記録した。<b>結果</b> 介入パッケージを導入している間、アイコンタクト、笑顔、及びアイコンタクト+笑顔、全ての生起頻度がベースラインに比べて増加した。<b>結論</b> ユーモアを含んだ介入パッケージは遊び場面におけるASD児のポジティブな社会的行動の頻度増加に効果があった。</p>

<p><i>Study objective</i>: To investigate whether a naturalistic training package including humorous acts can effectively increase the positive social behavior of a child with autism spectrum disorder (ASD). <i>Design</i>: A-B-A-B reversal design. <i>Setting</i>: Free play on the floor of a testing room at the university. <i>Participant</i>: A boy (5 years 5 months) with Pervasive Development Disorder-Not Otherwise Specified (PDD-NOS). <i>Intervention</i>: Full package of (a) tactile events, (b) auditory events, (c) visual events, (d) teasing, (e) delay of reinforcement, and (f) extended contingent imitation. <i>Measure</i>: 3 dependent variables (eye contact, smile, eye contact+smile) were scored at 15-second intervals, using occurrence/non-occurrence data. During each session, 40 intervals were recorded. <i>Results</i>: Increases in the 3 positive social behaviors during the intervention phases. <i>Conclusion</i>: Implementation of the naturalistic training package including humorous acts was effective in increasing the frequency of social behavior in a child with autism spectrum disorder.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Behavior Analysis

    Japanese Journal of Behavior Analysis 33(2), 92-101, 2019

    The Japanese Association for Behavior Analysis

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007796173
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10150936
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0913-8013
  • NDL Article ID
    029508874
  • NDL Call No.
    Z19-2121
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top