娯楽化したニュースと政治的有効性感覚:戦略型フレーム報道への接触に注目して  [in Japanese] Tabloidization of News Programs and Political Efficacy:Focusing on Contact with Strategic Frame News  [in Japanese]

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Abstract

近年,マスメディア報道の多様化を受けて,娯楽化したニュースが有権者の政治意識・投票行動に与える影響についての研究が進められている。本稿は,そうしたニューススタイルの中でも「戦略型フレーム」とされる報道への接触と,有権者の外的及び内的有効性感覚との関連について,受け手の政治知識レベルとの交互作用を含めて検討を加えるものである。JESⅢ2003年衆院選データを用いた分析の結果,戦略型フレーム報道への接触は,政治知識レベルの高い受け手については外的,内的いずれの有効性感覚ともネガティブな関連が見られることが示されたが,政治知識レベルの低い受け手においては外的有効性感覚との関連は殆ど無く,内的有効性感覚についてはむしろポジティブな関連があることが示された。この結果について,それを生じさせる心理学的メカニズム及びその民主政治に及ぼす影響が考察された。

Recently, researches on the influence of tabloid-style news on political consciousness and voting behavior have been advanced due to diversification of mass media coverage. In this paper, we examine the relationship between contact with strategic frame news and voter' s political efficacy, considering the interaction with the level of political knowledge. As a result of analysis using the Japanese Election StudyⅢ (JESⅢ) 2003 data, we found that voters with high level political knowledge showed negative correlations between contact with strategic frame news and political efficacy (both external and internal). However, for voters with low level political knowledge, contact with strategic frame news showed no correlation with external efficacy, while positive correlation with internal efficacy. We discussed psychological mechanism that produces these results and its implication for the democratic political process.

Journal

  • Japanese Journal of Electoral Studies

    Japanese Journal of Electoral Studies 33(2), 73-87, 2017

    Japanese Association of Electoral Studies

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007804674
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10035687
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0912-3512
  • NDL Article ID
    029797220
  • NDL Call No.
    Z2-887
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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