国際バカロレア中等教育プログラムを生かした美術の学びについて:―ATLスキル(Approaches to Learning skills)の理論を中心に― A Study of the Learning about the Art Education Utilizing the International Baccalaureate Middle Years Programme:—With a Focus on the Theory of ATL Skills (Approaches to Learning Skills)—

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抄録

<p>国際バカロレアのATLスキルは「学び方を学ぶ」ために設定された汎用的スキルで,中等教育プログラムでは5つのカテゴリーと10のクラスターが示されている。世界各国ではコンピテンシーベースの学習が主流となっており,各種のスキルも示されている。本論ではCCRとATC21Sに示されたスキルと,ATLスキルを比較した。その結果,各システムの目的の違いから分類の仕方や位置づけは異なるものの,それぞれのスキルについては大きな違いはないことが確認できた。また,ATLスキルについて,美術の授業を通して生徒はどのように感じているのかを調査したところ,コミュニケーションスキルや振り返りのスキルなど,実際に普段の学習で扱われているスキルについては多くの生徒が伸びたと感じていることがわかった。ATLスキルなど具体的なスキルを示すことは,資質・能力の育成を明確にした次期学習指導要領にも十分参考になることが考えられる。</p>

<p>International Baccalaureate's ATL (Approaches To Learning) skills are versatile skills set to "learn how to learn", and it shows five categories (Communication, Social, Management, Research, Thinking) and ten clusters (Communication. Collaboration, Organization, Affective, Reflection, Information literacy, etc.) in the MYP (Middle Years Programme). Competency-based learning is the mainstream in many countries around the world, and various skills are also shown. In this paper I compare the skills shown in CCR (center for curriculum redesign) and ATC21S (Assessment and Teaching of 21st century skills) with ATL skills. As a result, it was confirmed that although the way of classification and the position are different from the purpose of each system, there is no big difference in each skill. Also, I studied how the students feel about ATL skills through art classes at a junior high school (not IB school). As a result, I learned that many students felt growing about the skills handled in learning, such as communication skills and reflection skills. It was conceived that demonstrating concrete skills such as ATL skills is sufficiently informative for the next course of study that clarified the development of competencies.</p>

収録刊行物

  • 美術教育学研究

    美術教育学研究 51(1), 161-168, 2019

    大学美術教育学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130007823781
  • NII書誌ID(NCID)
    AA12831535
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    2433-2038
  • NDL 記事登録ID
    029703118
  • NDL 請求記号
    Z7-1788
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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