子どもの製作活動における発話と非認知的能力の活性化  [in Japanese] Activation of Utterance and Non-Cognitive Abilities in Children's Art Activities  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究の目的は,保育における子どもの造形的な製作活動が,子どもの発話や非認知的能力の伸長を促すことを実践的に明らかにすることにある。方法としては,子どもの製作活動の質や創造性と,それによって促される発話や非認知的能力(安心,主体性,共同性,興味)の発達との相関を分析し,チャートによってその結果を可視化した。その結果,質の高い製作活動を促すことが,子どもの発話や非認知的能力の発達にとって有効であることを明らかにした。質の高い製作活動は,見立てや工夫,試行錯誤といった創造的行為を内包するとともに,発話や非認知的能力の発達につながる行為を促している。子どもの製作活動における創造性と非認知的能力の伸長を架橋するのはイメージの力であり,保育者は製作活動を促進するイメージを子どもたちが形成し,共有していくよう支援する必要がある。</p>

<p>The objective of this paper is to clarify practically that children's art activities in childcare will encourage children's utterance and non-cognitive abilities. As a method, we analyzed the correlation between the quality and creativity of children's art activities and the growth of utterance and non-cognitive abilities (reassurance, independence, cooperativeness, interest) promoted thereby, and visualized the results by chart. As a result, it showed that a high quality art activity is effective for the growth of child's utterance and non-cognitive ability. High quality art activities encourage creative acts such as Mitate (look on something as another one), ingenuity, trial and error, as well as actions leading to the activation of utterance and non-cognitive abilities. It is the power of the image to bridge the growth of creativity and non-cognitive abilities in the children's art activities, and it is necessary for teachers to support children to form and share images driving the art activities.</p>

Journal

  • Studies in Art Education

    Studies in Art Education 51(1), 169-176, 2019

    University Art Education Society of Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007823785
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12831535
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    2433-2038
  • NDL Article ID
    029703131
  • NDL Call No.
    Z7-1788
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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