日常現象の図形モデル表現を目指した教材研究:2 次曲線を日常現象の解明に活かすための空間図形教育の教材開発(その1)  [in Japanese] A study of figure educational activity in secondary education:Quadratic curve and sun shadow curve (Part 1)  [in Japanese]

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Abstract

我々は,普段毎日のように太陽から恩恵を受けている.しかし多くの高校生が,太陽の動きと物体の影の様子を球や平面のような空間図形に関する知識と結びつけながら,正しくイメージできないでいるという実態が分かった.それは小学校や中学校での理科教育の教育内容に関して,児童・生徒の空間図形の知識や認識が必要であるにもかかわらず,その本質を支える算数・数学教育の教育内容が不十分であることによるものと考えられる.そこで,本論文では日影曲線が2 次曲線となるという事実を題材にして,仮想の地球と太陽を用いた実践授業を通じて太陽の動きの構造的な理解を目指し,空間認識能力を高めていくことができるような教材開発を目指した.そして生徒にとってどの程度有効であるかについて検討し,空間図形教育への提案に結びつけることにする.

We receive much benefit from the sun every day. But many high school students can't imagine a movement of the shadow created by the sunlight. Student's knowledge and recognition of a space figure are needed in science education at an elementary and a junior high school. However the contents of the math education nowadays are insufficient though they become the bases of science education. Therefore, in this paper we aimed that students obtain structural understanding of a movement of the sun through the practical lesson which is based on the fact that the locus of the shadow becomes a conic curve. Moreover we consider its validity as a teaching material of the space figure education for the students.

Journal

  • Japan Journal of Mathematics Education and Related Fields

    Japan Journal of Mathematics Education and Related Fields 56(1-2), 41-50, 2015

    Mathematics Education Society of Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007834146
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11830945
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1349-7332
  • NDL Article ID
    026813963
  • NDL Call No.
    Z71-J577
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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